Vågar knappt fråga, el är ju som sagt inte att leka med… men det är så mörkt ute på kväll/morgon nu…
Ska byta ut rörelsedetektorn utomhus till ett skymningsrelä istället. Men är osäker på hur sladdarna ska koppas ihop. (Rörelsedetektorn har gått sönder).
I den gamla rörelsedetektorn satt 3 kablar + jord. Svart, brun & blå.
I det nya skymningsreläet finns 4 ställen att koppla in kablar + jord.

I det gamla satt kablarna så här:
P = Svart
[ch8593] = Brun
N =Blå

I den nya ser det ur så här:
N = Till lampan
L’ = Till lampan
N = Från Huset
L = Från Huset

Är det någon kunnig som vågar sig på att tala om hur detta ska kopplas eller ska vi vänta till vi tar hem en elektriker vilket kommer dröja till februari?
 
Svarar (men jag är inte elektriker)

Det borde vara så här:

I din gamla installation så är svart fas (dvs den ha spänning från huset hela tiden, P = Phase på engelska)
Blå är nolla från huset
Brun är brytledare, dvs den ledare som leder ut ström när lampan skall lysa.
Nollan till lampan (en sådan behövs) är troligen ihopkopplad med nolla i en dosa någonstans på vägen, så den är inte framdragen till din detektor.

Om du kopplar svart (fas) till "L från hus" (L=Live, en annan engelsk beteckning på fas), och Brun till L', och blå till N från hus. så bör det hela fungera. Du bör alltså kunna hoppa över N till lampa efterssom den går en annan väg.

Sedan förutsätter jag att du har koll på vad som är skyddsjord. Det är nog det enda som skulle kunna bli farligt om du gör fel på det.
 
Tack för ditt svar! Jorden har jag koll på. Och jag antar att det sitter någon dosa någonstans eftersom det är både lyktstolpar och fasadbelysning som är kopplat till samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.