Har ett varmbonat garage på ca 64m2 med vattenburen golvvärme som jag ska ventilera på nått sätt.

Räcker det med 2 st 100 mm hål med ventiler på ena långsidan nere vid golvet på var sida om porten? (Porten är ej ventilerad) Och sedan 2 st 100 mm hål uppe vid taket på motsvarande lång sida?

Skulle helst vilja använda 100 mm rör eftersom gallrena till dem passar bättre med panelen på ytter väggen än gallrena till dom grövre rören.

I en av ventilerna uppe vid taket funderar jag även på att sätta in en pax fläkt med kallrasskydd som går igång efter att man har kört in bilen, för att få ut den störtsa delen av fukten.

Tänkte även sätta en ventil uppe vid taket i förrådet som ligger i en hörna i garaget. (Ingen tröskel till dörren till förrådet) Gör den någon nytta ?

Finns det någon som har erfarenhet om detta och kan komma med goda råd ?


// Mattias
 
Jag bygger ett dubbelgarage med enkelport och kommer till att börja med inte ventilera det mera än med en avfuktare. Blir resultatet inte gott med detta så får man hitta på något, men jag får för att det ska räcka.
 
Har oxå funderat på det. Men enligt reglerna måste man , om jag har förstått det rätt, ha ventiler för att kunna ventilera ut farliga gaser som t, ex bensin ångor. Men jag kan ha fel. Någon som vet något om det ??
 
Stört gammal tråd men jag hugger den. Jag har isolerat garage som är helt tätt frånsett litet galler på garageporten. Förstår inte varför det byggts så från början ens men men. Håller det 5-7 grader varmt vintertid med element.

Endel verkar förespråka luftavfuktare och ha ett tätt garage medans andra sätter in till/frånluft och brassar på med elementen.

Hur ska jag tänka här i valet mellan dessa två lösningar?
 
Jag kör fortfarande med stänga ventilationsgaller och avfuktare. Mitt garage verkar må bra och det är ingen som helst fukt på fönstren. Tvättar jag bilen och ställer in så är den torr till dagen därpå. Skulle jag få dålig lukt så öppnar jag porten och byter på så sätt luft inom någon minut. Att köra mekanisk ventilation i ett garage känns något overkill faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.