Vi ska precis flytta in i ett nytt hus och har märkt att bänkskivan släppt runt diskhon och även rest sig, är som en bula (se bild). Kan jag täta med transparent silikon runt hela diskhon eller bör jag göra på något annat sätt?
 
  • Bänkskiva med svart mönster nära en rostfri diskho visar ett område där skivan släppt och rest sig, vilket har bildat en bula runt diskhons öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedböjd bänkskiva runt en diskho med en bula, modern kromkran, svarta kakelplattor i bakgrunden och en blå trasa i diskhon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är hon limmad i skivan eller hålls den på plats av klämmor underifrån? Om det går att lossa klämmorna och få loss hon kan du säkerställa att allt är rent och torrt innan du återmonterar med silikon. Annars går det kanske att bromsa förfallet genom att applicera silikon uppifrån som du föreslår. Jag tror inte att du kommer att få det jättebra. Men det är mest en utseendefråga.
 
A Avemo skrev:
Är hon limmad i skivan eller hålls den på plats av klämmor underifrån? Om det går att lossa klämmorna och få loss hon kan du säkerställa att allt är rent och torrt innan du återmonterar med silikon. Annars går det kanske att bromsa förfallet genom att applicera silikon uppifrån som du föreslår. Jag tror inte att du kommer att få det jättebra. Men det är mest en utseendefråga.
Tror den är limmad, ska kolla ikväll när jag åker ut dit! Ja snyggt blir det inte men bättre än att riva bort den 😂
 
Den ser ju alla gånger ut att vara s.k underlimmad och när den väl släppt är det i princip kört.

Du kanske kan göra lite konstgjord andning med silikon som håller ett tag men det är byte som gäller av både skiva och vask egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.