Håller på att renovera en gammal byggnad.
Men behöver lite hjälp om jag tänker rätt, all gammal isolering är borta dom tryckt in så mycket det bara gick i varje fack. det var massa mus skit och döda möss.

Har några fundering gällde vägg och tak.

TAK:
Det vi rev ut så satt det plast upp mot råsponten, sedan isolering sen spånskiva.
Min ide är att att monter läkt, massonitskiva för att få luftspalt sen isolering, plast, osb och gips. Tänker jag rätt där?

Vägg:
här satt det så mycket intryck isolering överallt, det fanns en svart duk mot fasaden, sen isolering, plast lite här och var.

Min tanke är att tilläggsisoleras utsidan då panelen ska byta. Fick tips om att låta den gamla fasaden vara kvar. Tänkte använda isover fasadskivor skruva dom rätt på fasaden då den har vindduk på en sida, luftspalt sen på med panel.
Tänker jag helt fel med det här?

Men hur göra man på insidan?
Från baksidan av gammla panelbrädan och in? Där vill man isoler ochså men sak man ha diffusionsspärr? sen isolering?
 
L luckmålare skrev:
Håller på att renovera en gammal byggnad.
Men behöver lite hjälp om jag tänker rätt, all gammal isolering är borta dom tryckt in så mycket det bara gick i varje fack. det var massa mus skit och döda möss.

Har några fundering gällde vägg och tak.

TAK:
Det vi rev ut så satt det plast upp mot råsponten, sedan isolering sen spånskiva.
Min ide är att att monter läkt, massonitskiva för att få luftspalt sen isolering, plast, osb och gips. Tänker jag rätt där?

Vägg:
här satt det så mycket intryck isolering överallt, det fanns en svart duk mot fasaden, sen isolering, plast lite här och var.

Min tanke är att tilläggsisoleras utsidan då panelen ska byta. Fick tips om att låta den gamla fasaden vara kvar. Tänkte använda isover fasadskivor skruva dom rätt på fasaden då den har vindduk på en sida, luftspalt sen på med panel.
Tänker jag helt fel med det här?

Men hur göra man på insidan?
Från baksidan av gammla panelbrädan och in? Där vill man isoler ochså men sak man ha diffusionsspärr? sen isolering?
Vad är det för typ av byggnad, året runt boende?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det för typ av byggnad, året runt boende?
Tanken är att bygga en mini lägenhet, så tösen kan bo där. Kommer bli vattenburen golvvärme i byggnaden.
Så åretrunt
Med vänlig hälsning,
 
Ok, om det är uppvärmt året om kan det vara bra med ångspärr.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, om det är uppvärmt året om kan det vara bra med ångspärr.
Tänker du så här då

Sett utifrån nu, panel, luftspalt isolering, gammal fasaden, ångspärr, isolering, osb,gips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.