Hej på er alla. Nu var det ett tag sedan sist då jag var inne på forumet i egenskap av att själv ställa en fråga till forumets alla duktiga och kunniga.

Jag ska till att bygga ut mitt hus och kommer då byta fasad. Huset är nu klätt i hängtegel men ska nu förses med träfasad, stående och liggande Z-panel 22x145.

Åtgången beräknas till dryga 2000 meter. Till detta ska vi även ha en fräst "vattlist" samt "mittlist".

Så långt är valet lätt, men nu när man ska välja leverantör så har jag blivit lite rådvill.

Måste jag välja mellan pris och kvalité?

Här nedan redogör jag för mina två alternativ.
Val 1: som känns lockande men dyrt, är vår lokala såg, Örslösa trä & hyvleri AB.
Här får jag betala 20 kronor metern inklusive moms, dvs. 40.000 kronor. Till detta behöver jag skicka materialet på grundmålning till Trässbergs Måleri. Jag har ännu inte fått någon prisuppgift men jag räknar med 12 kronor per m inkl. moms. Efter målning hamnars således kalaset på 64.000 kronor, hela 32 kronor per meter.

Val 2: Är ett betydligt billigare alternativ men där många byggare jag talat med ifrågasätter kvalitén. Val 2 är en grundmålad panel från Moelvens och detta val kostar inte mer än 16 kronor metern. En skillnad på hela 16 kronor.

Vad har du/ni för erfarenheter av Moelven. Är virket av bra kvalité? För det är just kvalité som jag vet att att Örslösa sågen levererar.... Jäkla täta och fina årsringar på allt jag sett.


Hur skulle du själv resonerat om du var i mitt läge? Jag/vi är inte gjord av pengar men ska göra en totalrenovering invändigt och utvändigt till en summa av 1.5 miljoner kronor. Vi resonerar som så att varje krona som kan sparas flyttas till mer exklusiva "byggdetaljer" inne är viktigt, detta samtidigt som vi inte vill snåla på de praktiska detaljerna som nu exemplet med fasaden.

____________
Nu har jag räknat med moms. Jag kommer låta min byggare göra alla inköp, dvs. att han gör alla inköp exklusive moms. Nog för att byggaren kommer krydda inköpskostnaden med avtalade 10 % men den totala kostnaden kommer oavsett skilja sig mellan de båda alternativen.
________

Vad hade du valt för alternativ, 1 eller 2 och hur skulle du motivera ditt val
 
Hej,

Jag har god erfarenhet av Moelvens listverk men har ej sätt deras panel. Kan du inte beställa hem en provbit eller inspektera den på någon brädgård? Fasaden är ju inte konstruktionsvirke och jag tror hållfasthet etc är ok vad du än väljer. Ytbehandlingen är säkert nog så viktig som träkvaliteten.

Summa summarum. Jag skulle kanske inte lägga alltför mycket extrapengar på fasadmaterial som skall täckmålas. Dock vill man såklart inte ha något som är direkt dåligt (vilket jag inte har anledning att tro Moelven är). Jag skulle nog satsat besparingen på bättre bänkskivor, badrumsmateriel el liknande inomhus istället.

/K
 
Jag har handlat flera av Moelvens produkter i jobbet, både konstruktionsmaterial typ limträbalkar med 19 meter spännvidd samt panel av olika slag bl.a. Thermowood. Jag hade inte känt mig orolig kvalitetsmässigt med Moelven, anledningen till att de är billigare är för att de troligtvis omsätter 10-100 gånger mer än ditt lokala sågverk. Det gäller ju dessutom panel som skall ytbehandlas och då hade jag hellre lagt några kronor extra på färgen för att få en mer underhållsfri fasad.
 
Tack för era svar. Jag har nu fattat mitt beslut. det blir Moelvens men jag kommer nog lägga lite pengar på deras "proffs", dvs. Att jag endast behöver stryka fasadmaterial 1 gång efter montering. Känns som om man både sparar pengar och tid. Särskilt om man har haft utgångsläget där man räknar från den kostnad som den lokala sågen skulle inneburit ��
 
Är det någon här på forumet som köpt mellanstruken fasadmaterial från Moelvens? Erfarenheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.