Har ett hus med byggår 1976 som ska ut till försäljning inom kort. Vitvaror är förvisso utbytta, men det mesta såsom kök och bad är original sedan byggåret. En kakelugn har installerats.

Har konsulterat två mäklare hitintills kring försäljningen och i samband med detta frågat om deras uppfattning kring dolda fel försäkring samt förbesiktning. Den ena anser att det är onödigt utifrån husets ålder, att det har fel som ”kan förväntas” baserat på åldern, således onödigt för mig som säljare att ta den kostnaden. Mäklare nr 2 säger kort att det kan vara bra att ha en sådan oavsett, 42% av de villor mäklaren sålt har varit med försäkring. Dock vet jag inte ålder och skick på dessa villor.
Alltså vill jag lyssna på fler åsikter kring en försäkring och besiktning som isåfall skulle kosta mig 18000 kr. Är som det kanske framgår mån om att det ska vara värt pengarna, annars avstår jag gärna.

Som jag läst mig till i tidigare trådar här på forumet; fyller en besiktning med doldafelförsäkring 3 syften. Dessa åsikter var dock skrivna för 1,5 år sedan och gällde som jag förstår Stockholmsregionen. Jag behöver rekommendationer som gäller med nuvarande bostadsmarknad istället och baseras på en villa i Västerbotten i Umeå-regionen.
  1. Skyddar om köparen mot förmodan hittar något dolt fel. (Är dolda fel i huset byggt -76 något jag behöver ta höjd för med 18 tkr?)
  2. Skyddar mot tjatande köpare. (Om jag inte har förbesiktigat och där kommer en köpare med besiktningsklausul och ska göra prisavdrag blir det lite tufft gissar jag; hur undviker jag att gå back en massa här? Tips och råd? Kan jag då t.ex. kontra och vända mig till en annan intressent? Dessutom, gissar att jag tjänar på att ärligt ange sådant jag vet felar. Hur är det förresten med kakelugnen/skorstenen, behöver jag nämna ev. brister här, dessa ingår väl inte i vare sig säljar- eller köparbesiktning?
  3. Är bra som marknadsföring - färdig säljarbesiktning ger budgivning och snabb försäljning? Köpare kan bli misstänksamma om det inte finns ett bes. protokoll? - Hur tänker jag bäst här och nu 2024 och i mitt boendeområde? Jag tycker inte att jag ser så värst många villor som listas som förbesiktigade, är inte marknadsläget mer stabilt nu? Skulle säljarbesiktningen gynna mig mycket eller bara knappt?
 
D Dolcevita skrev:
Skyddar om köparen mot förmodan hittar något dolt fel. (Är dolda fel i huset byggt -76 något jag behöver ta höjd för med 18 tkr?)
Tja, nästan ingenting ingår i försäkringen så om den är värd 18 kkr är väl tveksamt.

Om du själv ärligt beskriver alla kända fel och brister så har du skyddat dig, det är när man mörkar & ljuger som det kan bli dyrt.

Vanligtvis finns det undantag eller begränsningar i försäkringarna för fel i installationer för värme, vatten, avlopp, el, sanitet, vitvaror, ventilation, radon, eldstad och skorsten. Det görs som regel också undantag för om man hittar radon eller asbest, liksom för vattenkvalitet och vattenkvantitet. Så kallade rättighets- och rådighetsfel, som till exempel inteckningar och servitut, undantas oftast också.

Tomtmark, uthus, fristående garage med mera omfattas oftast inte heller av försäkringsskyddet eller täcks bara i liten utsträckning. Försäkringarna har också maxbelopp.


https://www.konsumenternas.se/forsa...elforsakringar/salja-med-dolda-felforsakring/
 
  • Gilla
Dolcevita
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.