Ska ta upp en del hål i leca för genomföringar för avlopp, tappvatten mm. Största röret 110 mm, borrdjup ca 20 cm. Det finns ju hålkärnsborrar att hyra men då följer inte själva borren med och dom kostar mer än jag är beredd att betala.
Kan ju iochförsig bila upp hålen med borrhammaren men resultatet lär bli ganska fult.
Tipsa mig om ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att ta upp hålen!
 
Hammarn skrev:
Gubbarna hos mig som gjorde exakt du är ute efter, använde en lång borr som de borrade "runt" en förmarkerad cirkel. Det sista slog de loss. Inte så snyggt men väldigt effektivt. Själv tänkte jag använda mig av en 110mm dosborr och knacka loss bitarna vartefter.

Jag har också använt en längre borr och borrat en söm av hål för att sedan knacka bort det sista.

Annars så finns det ju gigantstora hålsågar för sågning i alla möjliga material, men oftast inte tillgängliga för oss amatörer....
 
Har ni borrat med "betongborr" eller "vanlig" borr?
 
med hårdmetallspets.
 
Bob_the_builder
Jag rekommenderar inte borrhammare (om inte slaget går att koppla bort). Den slår sönder lecan, en vanlig borrmaskin funkar alldeles utmärkt.
 
Be om en kortbit 114mm tubrör (stål) på rörfirman. Gör "tänder" med en vinkelslip, en guide för ett käpp i andra ändan och vrid/vicka sedan denna hemmagjorda borr genom lecan. Det kan vara lämpligt att förborra någon centimeter innanför det färdiga hålet.
Jag har 29cm Leca i grunden och 110-hålet tog en kvart att ta upp.
Denna teknik fungerar utmärkt för att håltagningar i Leca. Vid mindre dimensioner går det att knacka en hål med en stålrörsbit om man först borrar upp med ett mindre borr.
 
  • Gilla
nforslund och 2 till
  • Laddar…
Nu är hålen borrade. Gjorde så att jag borrade runt kanten med 10 mm "betongborr" i vanliga borrmaskinen, utan slag. Sedan högg jag bort mellanrummen. Borrandet gick fortare än väntat, huggandet tog längre tid. Tidsåtgång kanske 15 min/hål.
 
  • Gilla
nforslund
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.