Hej!

Jag behöver råd kring målning av plastmatta i badrum.

Jag har valt att låta sätta upp svetsad plastmatta (Tarkett Tarkodry) som tätskikt i hela mitt badrum trots att jag ska ha halvkaklat och målad yta halva väggarna.
Enligt Tarkett är mattan endast avsedd för kakling och de har ingen vetskap om något annat än kakelfix fäster på denna matta (jag har frågat dem).
Dock så är ju mattan skarvad både nere vid golvet och högt upp på väggen med limmet Bostik Startac, så uppenbarligen fäster även detta lim på denna plastmatta.

Min tanke är att man borde kunna limma upp mikrolitväv på hela ytan med samma lim och därefter köra med tex Alcros våtrumssystem VT (https://www.alcro.se/Global/Proffs/ALCRO_Utförandeanvisning VA_VT_WEB.pdf),
dvs spackla med våtrumsspackel och sedan limma väv, måla med grundfärg och täckfärg.

Detta borde väl rimligtvis funka, eller? Jag medger att det då blir dubbla tätskikt och det kanske inte är optimalt, så det gäller att täta så att det inte kryper upp fukt via kakel-fixet upp i våtrumsspacklet,
lämpligtvis med Alcro Tät Fog som ingår i samma system.

Jag kan egentligen inte se några svagheter med detta system, men visst kan jag ha förbisett något?

Finns det enklare system som också är lika bra? Även om man visste att våtrumsfärg skulle fästa på plastmattan, så hade det inte varit ett alternativ att måla direkt på mattan, då texten "Tarkodry" är präglad i mattan och hade synts igenom färgen. Dessutom är mattan skarvad med överlappande skarv, så jag har en nivåskillnad jag måste kompensera med spackel.

Sedan är frågan är hur jag ska få till formen på våtrumsfogen? Jag har funderat på att sätta dit en temporär gummilist som jag kan dra bort när spackling är klar och ersätta med våtrumsfogen, men då bör listen väl vara lite styv och var hittar jag en sån list?
Någon som har en idé hur jag ska lösa detta?

Tacksam för input om detta!

Mvh Jacob
 
  • Diagram som visar skikt av väggmaterial i badrum, inklusive Tarkodry plastmatta och Alcro våtrumssystem.
Redigerat:
Tvätta med t-sprit, grunda med häftgrund, bredspackla två gånger med våtrumsspackel måla två gånger med våtrumsfärg. Efter det har du en målad yta. Det funkar.
 
Varför inte göra enligt målningsanvisningarna för målade tätskikt? Går utmärkt att ansluta till plastmatta... Blir godkänt också!
Måla på plastmatta är inte att rekommendera, Möjligen till budget renoveringar av gamla badrum...
 
F Freddy_kruger skrev:
Varför inte göra enligt målningsanvisningarna för målade tätskikt? Går utmärkt att ansluta till plastmatta... Blir godkänt också!
Måla på plastmatta är inte att rekommendera, Möjligen till budget renoveringar av gamla badrum...
Anledningen till att jag vill ha Tarkodry i hela badrummet är att jag har läst att svetsad plastmatta är det enda tätskikt som håller över tid (i trähus som ju rör sig en del).

Att min lösning inte skulle vara rekommenderad av matt-tillverkaren har jag förstått, men bara fått som svar att de kan inte svara på om det funkar, för de har inte testat. Men säger att det förmodligen funkar.

Att måla på gammal plastmatta håller jag med om är en budget-lösning, men min lösning är knappast "budget".

Sen kanske man kan måla direkt på mattan som också föreslagits. Men i och med att tillverkaren inte säger att man kan göra det, så vill jag helst hålla mig till ett till mattan godkänt lim eller bredspacka kakelfix över ytan och därefter fortsätta med våtrumsspackel och väv och färg på det.
 
J jake_plisken skrev:
Anledningen till att jag vill ha Tarkodry i hela badrummet är att jag har läst att svetsad plastmatta är det enda tätskikt som håller över tid (i trähus som ju rör sig en del).

Att min lösning inte skulle vara rekommenderad av matt-tillverkaren har jag förstått, men bara fått som svar att de kan inte svara på om det funkar, för de har inte testat. Men säger att det förmodligen funkar.

Att måla på gammal plastmatta håller jag med om är en budget-lösning, men min lösning är knappast "budget".

Sen kanske man kan måla direkt på mattan som också föreslagits. Men i och med att tillverkaren inte säger att man kan göra det, så vill jag helst hålla mig till ett till mattan godkänt lim eller bredspacka kakelfix över ytan och därefter fortsätta med våtrumsspackel och väv och färg på det.
Men kakelfix, lim eller liknande på en matta för att sen fortsätta med våtrumsväv och färg är en dålig och ej godkänd lösning!
 
Att hitta på egna lösningar, speciellt i badrum, är aldrig bra. Frångår du gällande monteringsanvisning har du ingen produktgaranti överhuvudtaget, förmodligen inte på TarkoDry:en heller.
Därmed faller även försäkringsskyddet bort.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Bykof Bykof skrev:
Tvätta med t-sprit, grunda med häftgrund, bredspackla två gånger med våtrumsspackel måla två gånger med våtrumsfärg. Efter det har du en målad yta. Det funkar.
Tack för tipset! Vad har du för erfarenheter av det?

Hur vet du att mattan inte far illa av att tvättas med t-sprit samt att målas med häftgrund?
Jag vill verkligen inte att mattan ska brytas ned och åldras i förtid genom att chansa på att måla på produkter som kanske inte är kompatibla med mattan. Tyvärr kommer inte Tarkett säga att det är ok att påföra något annat än fix (och lim i strängar på en bredd av 6-10cm, dvs som överlappningen av matta på matta).

Visserligen kan man läsa på GVK ang måla på på lastmatta:

"Normal plastmatta, cirka 1 mm tjock, är tämligen tålig och det borde inte vara behäftat med problem att försöka. Det värsta som kan hända är väl att färgen ramlar av. Mattan ska vara väl rengjort och helt fri från tvålreser eller dylikt."

https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar/
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Att hitta på egna lösningar, speciellt i badrum, är aldrig bra. Frångår du gällande monteringsanvisning har du ingen produktgaranti överhuvudtaget, förmodligen inte på TarkoDry:en heller.
Därmed faller även försäkringsskyddet bort.
Tack för synpunkten, men nu kommer det knappast att bli värst mycket vattenbegjutning på de ytor som kommer bli målade. Duschplatsen är helkaklad upp till 2,10m höjd. Visserligen är det bara kakel upp till 1,10m vid badkaret, men tror inte det kommer bli värst många stänk på den väggen över åren.

Generellt håller jag med dig, men jag har svårt att se vad som skulle kunna hända som gör att jag skulle behöva använda försäkringen. Speciellt som att GVK inte ens avråder från att måla på plastmatta.

Nu sitter mattan på hela väggarna och jag tänker inte riva ned den och riskera dra ner papp-ytan på gipsskivorna. Att kakla hela väggarna är inte heller det vi vill göra. Vi vill
få fram ett gammaldags utseende med halvkaklade väggar.
 
F Freddy_kruger skrev:
Men kakelfix, lim eller liknande på en matta för att sen fortsätta med våtrumsväv och färg är en dålig och ej godkänd lösning!
På vilket sätt är den dålig?
 
Måla på plastmatta är aldrig bra, definitivt inte när man bygger nytt badrum!
Sen får du dubbla tätskikt. Finns anvisningar för hur målade, godkända, tätskikt ska utföras och anslutas mot andra tätskikt så som matta eller duk för kakel.
Vad tror du försäkringsbolaget säger om du får problem din egenkomponerade lösning?!
 
  • Gilla
Lars Melin
  • Laddar…
J jake_plisken skrev:
Tack för synpunkten, men nu kommer det knappast att bli värst mycket vattenbegjutning på de ytor som kommer bli målade. Duschplatsen är helkaklad upp till 2,10m höjd. Visserligen är det bara kakel upp till 1,10m vid badkaret, men tror inte det kommer bli värst många stänk på den väggen över åren.

Generellt håller jag med dig, men jag har svårt att se vad som skulle kunna hända som gör att jag skulle behöva använda försäkringen. Speciellt som att GVK inte ens avråder från att måla på plastmatta.

Nu sitter mattan på hela väggarna och jag tänker inte riva ned den och riskera dra ner papp-ytan på gipsskivorna. Att kakla hela väggarna är inte heller det vi vill göra. Vi vill
få fram ett gammaldags utseende med halvkaklade väggar.
Allt kan hända i badrum, även i nya.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J jake_plisken skrev:
Tack för tipset! Vad har du för erfarenheter av det?

Hur vet du att mattan inte far illa av att tvättas med t-sprit samt att målas med häftgrund?
Jag vill verkligen inte att mattan ska brytas ned och åldras i förtid genom att chansa på att måla på produkter som kanske inte är kompatibla med mattan. Tyvärr kommer inte Tarkett säga att det är ok att påföra något annat än fix (och lim i strängar på en bredd av 6-10cm, dvs som överlappningen av matta på matta).

Visserligen kan man läsa på GVK ang måla på på lastmatta:

"Normal plastmatta, cirka 1 mm tjock, är tämligen tålig och det borde inte vara behäftat med problem att försöka. Det värsta som kan hända är väl att färgen ramlar av. Mattan ska vara väl rengjort och helt fri från tvålreser eller dylikt."

[länk]
Har kört den lösningen ett 30-tal gånger och det biter bra i mattan. Det kommer inte hända något för att du torkar av mattan med lite t-sprit.
Rätt eller fel kan väl kan väl diskuteras men många väljer den lösningen för att komma billigare undan i tex gamla tvättstugor är det vanligt.
 
Bykof Bykof skrev:
Har kört den lösningen ett 30-tal gånger och det biter bra i mattan. Det kommer inte hända något för att du torkar av mattan med lite t-sprit.
Rätt eller fel kan väl kan väl diskuteras men många väljer den lösningen för att komma billigare undan i tex gamla tvättstugor är det vanligt.
Tack för svaret!
 
BirgitS
J jake_plisken skrev:
Tack för synpunkten, men nu kommer det knappast att bli värst mycket vattenbegjutning på de ytor som kommer bli målade.
Syftet med att ha godkänt tätskikt överallt, uppvik mot tröskel och inga rörgenomföringar i golv mm. är att rummet ska klara av smygläckage i rörskarvar, t.ex. bakom kommoden, och hålla nere skadorna när ett rör går sönder och vattnet står och sprutar i flera timmar innan man kommer hem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Syftet med att ha godkänt tätskikt överallt, uppvik mot tröskel och inga rörgenomföringar i golv mm. är att rummet ska klara av smygläckage i rörskarvar, t.ex. bakom kommoden, och hålla nere skadorna när ett rör går sönder och vattnet står och sprutar i flera timmar innan man kommer hem.
Jo, men det är inga vattenrör bakom eller rörgenomföringar eller konstigheter på de ytor som jag inte kaklar. Jag kan verkligen inte komma på ett scenario där en skada skulle kunna inträffa på de ställen jag tänkte ha målad vägg.
Om det är en ny, robust plastmatta idag, så lär tätskitet inte bli sämre av att få ett ytterligare ett tätskikt över sig. Jag kan visserligen hålla med om att dubbla tätskikt i sig inte är optimalt, men där man skarvar ett målat system med en plastmatta, där har man ju ett dubbelt tätskikt och det är ju OK enligt försäkringsbolagen. Visserligen är det då inget spackelskikt emellan.

Så frågan är om jag kan använda Alcro Tät Fog som spackel för att spackla ut nivåskillnaden istället för våtrumsspackel....

Visst, det är inte "by the book" att ha en så bred överlappning som jag tänkte ha (dvs ca 1m), men rent konstruktionsmässigt så kan det inte bli annat än OK. Det kan ju knappast vara en riskkonstruktion i alla fall.
Se bild på Alcros instruktion.

Schematisk illustration av tätskiktsuppbyggnad vid fogning mellan kakel och våtrumsmatta med Alcro Tät Fog använd som spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.