Hej!

Har en yta på vår sluttande tomt där jag skulle vilja skapa en stenlagd terrassering och skulle behöva er hjälp med vägen framåt.

Ungefär handlar det om en diff på ca 30 cm i höjdskillnad mellan översta till nedersta punkt på ytan jag vill skapa.
Min tanke är att mura in hela ytan med hjälp av lecablock, och sen fylla rektangeln med bergskross och stenflis för att lägga Ölandsstenen på. Samt att klä in den färdiga muren med ölandssten.

Det jag tänker just nu som upplägg är följande steg:

1. Markera ut ytan med hörnpinnar och snöre
2. Gräv ut för muren och fyll med bergskross å platta till
3. Mura upp lecablock till den nivå så jag har en rektangulär form i våg runt om
4. Platta till befintlig jord i rektangel
5. Fylla på med bergskross och stenflis inne i rektangel
6. Täck ytan med ölandssten samt klä mur med ölandssten

Hur låter upplägget, är jag ute och cyklar totalt? Tanken är att jag ska ha grill och grillbänk på denna yta sen, kanske 2 stolar och något litet bord.

Se bifogade skisser, all hjälp och guidning är väldigt uppskattat!

Tack.
 
  • Planritning över en trädgård med tuja häck, stenläggning, murar, trädgårdsgång och husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Abstrakt bild med texter: "MUR AV LECABLOCK", "TRÄD", "SLUTTANDE TOMT", som skildrar en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt_användarnamn_2024_12
C cpt skrev:
Hej!

Har en yta på vår sluttande tomt där jag skulle vilja skapa en stenlagd terrassering och skulle behöva er hjälp med vägen framåt.

Ungefär handlar det om en diff på ca 30 cm i höjdskillnad mellan översta till nedersta punkt på ytan jag vill skapa.
Min tanke är att mura in hela ytan med hjälp av lecablock, och sen fylla rektangeln med bergskross och stenflis för att lägga Ölandsstenen på. Samt att klä in den färdiga muren med ölandssten.

Det jag tänker just nu som upplägg är följande steg:

1. Markera ut ytan med hörnpinnar och snöre
2. Gräv ut för muren och fyll med bergskross å platta till
3. Mura upp lecablock till den nivå så jag har en rektangulär form i våg runt om
4. Platta till befintlig jord i rektangel
5. Fylla på med bergskross och stenflis inne i rektangel
6. Täck ytan med ölandssten samt klä mur med ölandssten

Hur låter upplägget, är jag ute och cyklar totalt? Tanken är att jag ska ha grill och grillbänk på denna yta sen, kanske 2 stolar och något litet bord.

Se bifogade skisser, all hjälp och guidning är väldigt uppskattat!

Tack.
Hej arbetsgången har du bra koll på, men Leca sten under mark är inte att rekomendera. Utan antingen så gjuter man en vägg eller murar med betonghålsten och sedan klär den med valfri beklädnad..
 
  • Gilla
cpt
  • Laddar…
Maalox
Vad du skulle kunna överväga är att bygga en form och gjuta "muren", istället för Leca. Spontant skulle det göra det lättare att få allt snyggt med lutningen och så.

Bara en liten tanke!

EDIT: 2a på bollen där
 
  • Gilla
cpt
  • Laddar…
Tack för svar.
Intressant! Kanske är bättre att gjuta en mur isåfall.

Bara av nyfikenhet, vad blir kasst med leca under mark?
 
Nytt_användarnamn_2024_12
C cpt skrev:
Tack för svar.
Intressant! Kanske är bättre att gjuta en mur isåfall.

Bara av nyfikenhet, vad blir kasst med leca under mark?
Du riskerar frostsprängning i stenen samt över tid så vittrar stenen sönder, inga lättklinkersten är gjorda för kalla utsatta murar som inte tillåts att torka från ena hållet..
 
  • Gilla
cpt
  • Laddar…
Vill du slippa bråka med gjutning finns det finfina stödmurar att köpa som är avsedda för ändamålet också, t ex i Benders sortiment finns megawall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.