Jag lutade mig fram mot spegel med händerna på handfatet och så plopp så ramlade den ut ur väggen och i händerna på mig, den står nu upp-pallad.

Min plan är att:
1. stänga av vattnet.
2. skruva isär rören och slangarna så att jag kan ta bort kommoden.
3. temporärt plugga rören (om jag inte gör allt jobb på en gång), men med vad? finns det nåt jag som lekman kan köpa på Jula och skruva dit?
4. om det går att på något vis återanvända de gamla hålen så tänkte jag göra det, men går det? i så fall hur?
5. antagligen borra ett par extra hål i fogarna som går lodrätt så att jag får fler fästpunkter för hänget på väggen.
6. hänga upp skiten och koppla in vattnet igen.
7. tvätta händerna.

Tar gärna emot tips och råd. Har inte direkt råd att ta hit en hantverkare just nu och så här kan den ju inte stå!
 
  • Hand håller en använd plastdübel, förgrundsfokus, bakgrund suddig renoveringsscen, kartong och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skador, hål, sprickor, och en delvis synlig bänkskiva eller hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under diskbänk, avloppsrör, vattenledningar, skiftnyckel, oordning, eventuellt underhåll eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna fogar, fläckar och en borttagen fixtur under ett handfat visar på behovet av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsskåp med öppna dörrar, handfat ovanpå, hyllplan synliga, rörsystem, flaskor, kakelvägg, duschdraperi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Jag tycker der ser ut som att det varit en för kort och/eller för smal skruv som använts. En längre/tjockare skruv skulle deformerat pluggen mer, vilket man vill.

Det kanske räcker med att borra ett lite grövre hål, ta en större plugg (gärna en med viss kvalitet) och en rejälare skruv.
 
  • Gilla
millenjo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vad är det för material i väggen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för material i väggen?
det ser ut som dubbelgips och sen någonting annat bakom som jag inte riktigt kan se vad det är
 
BirgitS
Kommoder bör man nog inte sätta fast i dubbelgips så det är nog rätt viktigt att veta vad det är bakom. Kommoder behöver ta upp stor vikt som du märkt och bör skruvas fast i en träregel eller träskiva alternativt plugg i betong.
 
millenjo millenjo skrev:
det ser ut som dubbelgips och sen någonting annat bakom som jag inte riktigt kan se vad det är
Om det är en gipsvägg, eller annan typ av skiva för den delen, så bör det ju finnas reglar i väggen.

Minst en regel bör du väl kunna lokalisera och dra i en rejäl skruv i?
 
it-snubben it-snubben skrev:
Om det är en gipsvägg, eller annan typ av skiva för den delen, så bör det ju finnas reglar i väggen.

Minst en regel bör du väl kunna lokalisera och dra i en rejäl skruv i?
funkar det med vanlig regelsökare genom klinker?
 
Fairlane
Du kan prova med en regelsökare, men min erfarenhet är att de är sådär, även utan kakel.
Om det är en träskiva bakom så är det ju bättre förutsättningar än om det bara är gips då det går att sätta skruven i träskivan. Pluggen som använts gjorde att jag trodde det var någon form av betong eller liknande bakom.

Kanske kan du också "gissa" var det finns en regel om man antar cc 60!?
 
Fairlane
Ja, lim är faktiskt en tanke som kan lösa problemet: Vill man byta kommod längre fram blir det såklart inte så kul, men om man inte tror att man kommer göra det innan badrummet renoveras så är det enkelt och effektivt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.