Jag ska sätta upp 2 stycken glashyllor på väggen. Den ena är redan uppsatt.
Problemet är att när den väl kom upp på väggen så känns det som den första kom aningen för högt upp. Eftersom hyllan är så pass tunn är det jättesvårt att hitta en optimal höjd.

Tanken var att sätta dom lite som ett trappsteg. Att den första ska sitta lite lägre, och den andra ska sitta något högre eftersom hyllorna sitter längst in i rummet. Man kommer in i rummet ifrån där fotot är taget, alt rakt ifrån vänster.

Så nu finns egentligen 2 val. Att sätta den andra hyllan i exakt samma höjd, eller något lägre.
Att sätta den andra lägre vore det bästa för symmetrin i rummet, men risken är att det kan se konstigt ut i vissa vinklar att den inre är lägre.

Bästa tipset hittills är av en bekant att sätta den inre lägre, och sen ha en hängväxt på den första för att trolla bort höjden lite på den första hyllan.

Vad tror ni?
 
  • En glashylla uppsatt högt på en vit vägg över en mörk soffa i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tror det blir lättare att bedöma om hyllan sitter för högt om man placerar några olika föremål på den. Men visst på fotot ser det högt ut men sånt är inte nödvändigtvis korrekt eftersom kamerahöjd, vinklar och typ av objektiv kan lura ögat.

Man kan ju också tänka som så att det som står på hyllan ska vara lätt att beundra när man står upp och då bör föremålen vara så att man tittar lite neråt.
 
Helt rätt! På bilden ser det faktiskt ut som den sitter lite högre än vad den gör. Står man rakt framför kanske det inte upplevs så högt.
Därför är ju placeringen av den andra hyllan så viktig. Sätter man den högre än den som redan sitter är risken stor att den upplevs sitta väldigt högt.

Väggen är av betong, så de är mycket därför man vill vara så säker som möjligt innan man börjar borra.
 
BirgitS
H Haas84 skrev:
Därför är ju placeringen av den andra hyllan så viktig. Sätter man den högre än den som redan sitter är risken stor att den upplevs sitta väldigt högt.
Man kan också lura ögat genom att placera höga föremål på den låga hylla och låga föremål på den lägre. Då tror jag inte att den högre hyllan upplevs som lika hög längre.

Det går kanske att pröva hur det blir genom att göra en teckning av en hylla med föremål som man tejpar upp på olika höjder.
 
Jag är rädd att det blir lite plottrigt med små glashyllor.
Men sedan beror det naturligtvis på hur inredningen är i övrigt,
lite rustik stil eller mera förmak.

Själv hade jag hellre satt upp en längre trähylla.

Dvs en 1,5 - 2 meter lång limträskiva, ca 20 cm bred, på ett par sådana här konsoler:
1
Kanske sätta en eller ett par läslampor på undersidan av hyllan också?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan också lura ögat genom att placera höga föremål på den låga hylla och låga föremål på den lägre. Då tror jag inte att den högre hyllan upplevs som lika hög längre.

Det går kanske att pröva hur det blir genom att göra en teckning av en hylla med föremål som man tejpar upp på olika höjder.
Bra idé. Kan ta en bit kartong av lite tjockare modell och tejpa upp tillfälligt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag är rädd att det blir lite plottrigt med små glashyllor.
Men sedan beror det naturligtvis på hur inredningen är i övrigt,
lite rustik stil eller mera förmak.

Själv hade jag hellre satt upp en längre trähylla.

Dvs en 1,5 - 2 meter lång limträskiva, ca 20 cm bred, på ett par sådana här konsoler:
[bild]
Kanske sätta en eller ett par läslampor på undersidan av hyllan också?
Nja..plottrigt vet jag inte om det kommer upplevas. Är ju ganska mycket tomt utrymme runt omkring. Hyllorna är 85cm/st så det är inga minihyllor.
Sen kommer det inte stå en massa saker på hyllorna. Då kanske det lätt kan upplevas som plottrigt.

Men jag uppskattar din tanke..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.