W
Efter att ha rivit en innervägg i källare så inser vi nu att innerväggen (isoleringsblock?) är böjd. Hur ska vi mura igen detta på bästa sätt? Jag förstår att det bästa är att riva innerblocken och göra allt ordentligt. Men, just nu vill vi bara göra minsta möjliga insats för att få rummet att se okej ut för gemene man.
Vilket bruk ska vi använda och behövs någon sorts armering?

Tacksam för all hjälp man kan få!
 
  • Vägg med spackel, synliga betongblock och skadad puts, behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med avskalad färg och spackel, renoveringsprocess, otäckt hörn med synliga betongblock, reparation, inomhusarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg under renovering, tapet borttagen, spackel, rå betong, byggstök, ett fönster syns, inomhusarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen en innervägg, ser ut som en yttervägg med tanke på att det är ett fönster där? Varför ska det bara se bra ut för gemene man nu?
 
W
L Lajmen skrev:
Är det verkligen en innervägg, ser ut som en yttervägg med tanke på att det är ett fönster där? Varför ska det bara se bra ut för gemene man nu?
Inser att jag uttryckt mig otydligt. Ytterväggens innerblock (vet ej vad detta heter) är böjd. Alltså inte själva grundmuren av yttervägg. Men ja det är en yttervägg som nu har ett glapp vi vill mura igen efter rivning av innervägg.
Vi mäktar inte med fler stora projekt utan behöver kunna nyttja rummet så snart som möjligt.
 
Claes Sörmland
Köp en säck vanligt putsbruk C släng på och dra/riv av med en bräda. Justera ytan med sleven så att utan liknar övrga väggen, t ex kanske den är glättad (fås till genom att trycka till den brinnande putsningen med en stor slev när den stelnat något). Se till att kanterna mot skadan inte sticker upp innan du påbörjar putsningen, i så fall hugg bort det som sticker upp med en mejsel.

EDIT: Ser niu på bild tre att det är ett rätt djupt hålrum. Trodde först det bara var nån cm. Hur djupt exakt? Behöver fyllas med någon. Går 90 mm leca in?
 
Bra tips ovan men....
Säger du murad källarvägg får det mig att direkt tänka på att väggen kan ha varit bärande. Har du planritning? Kan man få en översiktsbild av rummet? Har någon med erfarenhet av bärande konstruktioner godkänt rivning?
 
W
FreQa FreQa skrev:
Bra tips ovan men....
Säger du murad källarvägg får det mig att direkt tänka på att väggen kan ha varit bärande. Har du planritning? Kan man få en översiktsbild av rummet? Har någon med erfarenhet av bärande konstruktioner godkänt rivning?
Nej den lilla snutt vi rivit var inte bärande. Att de där innerblocken mot ytterväggen är böjda beror på att huset är gammalt och står på dålig mark. Den var böjd innan vi rev väggklacken där det nu är hål.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
W
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Köp en säck vanligt putsbruk C släng på och dra/riv av med en bräda. Justera ytan med sleven så att utan liknar övrga väggen, t ex kanske den är glättad (fås till genom att trycka till den brinnande putsningen med en stor slev när den stelnat något). Se till att kanterna mot skadan inte sticker upp innan du påbörjar putsningen, i så fall hugg bort det som sticker upp med en mejsel.

EDIT: Ser niu på bild tre att det är ett rätt djupt hålrum. Trodde först det bara var nån cm. Hur djupt exakt? Behöver fyllas med någon. Går 90 mm leca in?
Ja som max är glappet 1,5-2 cm. Tack för tips! Uppskattas! Kanske jag ska putsa till ett stopp där först.. har inga leca men vanligt C bruk har jag.
 
Ser ut att vara uppmurade lättbetongblock in mot rummet. Vill du fylla allt med bruk går nog min röst till gipsputs snarare än något mer cmentbaserat och är det för djupt för att klara allt i ett påslag får man antingen köra flera varv eller sparkroppar med tex tunnare lättbetongblock som man med en fogsvans kan såga ner till remsor. Så länge som båda sidorna av väggen där väggen innan var är likformade så borde det väl gå att få till det bra
 
W
M myrstack skrev:
Ser ut att vara uppmurade lättbetongblock in mot rummet. Vill du fylla allt med bruk går nog min röst till gipsputs snarare än något mer cmentbaserat och är det för djupt för att klara allt i ett påslag får man antingen köra flera varv eller sparkroppar med tex tunnare lättbetongblock som man med en fogsvans kan såga ner till remsor. Så länge som båda sidorna av väggen där väggen innan var är likformade så borde det väl gå att få till det bra
Tack för tips om gipsputs. Det var min första plan. Varför anser du att gipsputs skulle fungera bättre än C bruk? Av enkelheten eller hållfasthet?
 
W Walkamile skrev:
Tack för tips om gipsputs. Det var min första plan. Varför anser du att gipsputs skulle fungera bättre än C bruk? Av enkelheten eller hållfasthet?
Gipsputs för mig är dels enklare att jobba med och för användning inomhus över marken behöver du inte något cementbaserat. Dessutom brukar gipsputs av vissa fabrikat tillåta påslag i tjocklek som gör att troligtvis kan fylla igen helt dör många cementbaserade produkter kan kräva flera omgångar
 
  • Gilla
Walkamile och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.