Hejsan!
I september förra året köpte jag ett hus med perfekt mek-garage, och fick direkt storslagna tankar för vad jag vill göra med det.. Direkt när jag klev in i garaget så tänkte jag att det blir ju perfekt för en billyft, tyvärr har nu verkligheten kommit ifatt när jag börjat mäta takhöjden.
Takhöjden är 3.2m, vilket blir lite lågt för att kunna stå raklång under bilen (mätte en av bilarna, jag får 1.8m tillgodo och är 1.87, blir jobbigt för nacken...)
Jag skulle nog behöva få upp höjden till iallafall 3.7m

Nåväl, problem är till för att lösas, så jag har varit uppe på vinden för att kolla på takstolarna.
Måtten mellan takstolarna är 220cm, och de ligger på tvären mot hur lyften ska stå, och ett biltak får troligtvis inte plats mellan takstolarna, alltså måste de byggas om och höjas.
Problemet är också att jag behöver modifiera ena sidan på takstolen, jag kan alltså inte höja mitten för då förlorar jag allt utrymme i garaget, billyften måste stå längs med ena väggen.

Jag ska låta ett par olika snickarfirmor komma ut och kolla på det, men jag vet att det finns folk här som har många bra ideér och mycket erfarenhet, så ni kanske har några tips?

Eventuellt ska jag hyra ut en plats, till höger där bilarna står. Då kommer det eventuellt in en till billyft, alltså måste takstolen/arna modifieras på bägge sidor om centrum. Är det bäst att göra det direkt, eller kan man göra det vid behov?

Ungefär såhär hade jag tänkt det, men mina takstolar ser ju annorlunda ut
house-truss5.gif

Billyften ska stå till vänster, en liten bit ut från väggen. Till höger har jag parkering, skulle jag ha en vanlig sax-variant där högsta höjden är i mitten förlorar jag väldigt mycket utrymme runt om
5AkD6sFl.jpg

Plankorna ligger där takstolarna ligger, måttbandet representerar måtten från framrutan till framänden av bilen, "huven". Väggen ska rivas så det blir mer utrymme framför
H1udsk1l.jpg

Hur mina takstolar ser ut, med gång i mitten
BBJlYeal.jpg
,
Takstolen som ska modifieras, eventuellt behöver den bakom också byggas om, men endast på den här sidan
S0mzGv7l.jpg
 
Alt 1 höj hela taket 60cm....släpp på takstolarna från hammarbandet...hissa sedan med några domkrafter...bygg sedan vägg i mellanrummet...
Alt 2 ta hål vid gavelspetsen och trä in en limträbalk under nocken i hela dess längd....
Att bygga om alla takstolarna tror jag är mer jobb och blir inte alls lika bra.....
 
  • Gilla
hasse johansen
  • Laddar…
Ett alternativ är att byta ut takstolarna helt och hållet på de platser där det behövs, dvs bort med takplåt o takstolarna och byt it dem, göra lite mer och allt på en gång
 
Jag skulle def ha valt alt 1 enl ovan, då har du hela taket fixat på en gång. Alternativet till det skulle kunna vara att sänka golvet under lyften om det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.