Hej

Jag tänkte måla om taket i min nya lägenhet, men tycker att tapeten är fin.

Hur ska jag gå till väga för att få bra resultat på så kort tid som möjligt utan att förstöra tapeten?

Mina förslag:
Måla med pensel mot väggen och sen rolla resten?
Tejpa upp maskeringstejp och sen rolla allt? Risk för att tapeten blir paj när tejpen tas bort?
Annat?

Vad skulle ni göra/gjorde ni i mitt fall?

Tack på förhand
 
Det finns en lätthäftnde maskeringstape som är gjord just för detta, brukar vara rosa ller lila
 
Måla kanterna runt om med pensel först, sedan rollar du resten.
 
Tossegubbe skrev:
Det finns en lätthäftnde maskeringstape som är gjord just för detta, brukar vara rosa ller lila
menar du en sådan här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133283194
då måste man ju tejpa upp en remsa av papp eftersom rollern är ju nästan en decimeter i diameter.

Och är detta lättare eller blir det bättre resultat än om man kör med pensel.
Jag är ganska säker med en pensel, men jag är orolig för att det ska bli annan struktur efter penseln än det blir med roller. Jag är rädd för att dte ska synas och vara fult.
 
yakumo skrev:
menar du en sådan här: [länk]
då måste man ju tejpa upp en remsa av papp eftersom rollern är ju nästan en decimeter i diameter.

Och är detta lättare eller blir det bättre resultat än om man kör med pensel.
Jag är ganska säker med en pensel, men jag är orolig för att det ska bli annan struktur efter penseln än det blir med roller. Jag är rädd för att dte ska synas och vara fult.
Eller så kan man ju använda en mindre roller istället.
 
Du blir nog tvungen att täcka både golv och väggar. När man rollar, speciellt tak, har den en förmåga att stänka.
 
Ta det mycket försiktigt med tejp på tapet. Detta gäller även specialtejper.
 
Ja typ en sådan tape men målarna brukar köra på frihand med pensel och sedan måla med roller typ en cm från väggen
 
ja, jag tror att jag tar och målar med pensel och sen rollar.

Jag känner inte att det behövs täcka väggarna. så mycket kommer jag nog inte att spilla.

Tack
 
Jag tror inte heller du kommer att spilla, men det skvätter. Små små färgprickar. Kavla upp armarna så kan du kolla på dem sedan.
 
Är lägenheten äldre kan det bli problem. Har själv en lägenhet i HSB där taken är sandgrängade. Vet inte riktigt vad det innebär. Någon påstod att det var någon form av spackel som sprutades i taket. Jag målade om taket i vardagsrummet, med fel färg, vilket resulterade i att skiktet lamlade ner och man såg den grå betongen. Fick skrapa bort eländet och börja från början. Så, var försiktig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.