Hej alla!

Vi står inför att måla om fasaden på nyinköpt hus. Det är tidigare målat med slamfärg.

Då vi är nybörjare blir det mycket googlande och youtube, men får inte tydlighet i vilka steg man skall ta för uppnå bäst resultat. Planen är att måla med Falu Vapen Fasad. Men i vilken ordning skall vi göra underarbetet?

1. Maskera och skydda
2. Borsta / skrapa
3. Mögelbehandling
4. Målartvätt
5. Måla

Ovan känns som den rimliga ordningen, men tycker jag läser rekommendationer på annan turordning. Någon som har erfarenheter att dela med sig? Kanske t o m målat med Falu Vapen Fasad på tidigare målat slamfärg? Tar tacksamt emot alla tips 👨‍🎨
 
  • En röd fasad på ett nyinköpt hus som ska målas om med Falu Vapen Fasad; grön trädgård och garage syns i bakgrunden, en grusinfart leder till huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
J Jonasbyggahus skrev:
Hej alla!

Vi står inför att måla om fasaden på nyinköpt hus. Det är tidigare målat med slamfärg.

Då vi är nybörjare blir det mycket googlande och youtube, men får inte tydlighet i vilka steg man skall ta för uppnå bäst resultat. Planen är att måla med Falu Vapen Fasad. Men i vilken ordning skall vi göra underarbetet?

1. Maskera och skydda
2. Borsta / skrapa
3. Mögelbehandling
4. Målartvätt
5. Måla

Ovan känns som den rimliga ordningen, men tycker jag läser rekommendationer på annan turordning. Någon som har erfarenheter att dela med sig? Kanske t o m målat med Falu Vapen Fasad på tidigare målat slamfärg? Tar tacksamt emot alla tips 👨‍🎨
Jag skulle inte ha täckt och maskerat förrän det är tvättat då risken att det lossnar är överhängande😊
 
Välkommen till forumet!
J Jonasbyggahus skrev:
Planen är att måla med Falu Vapen Fasad.
Varför välja en alkydoljefärg då du har en slamfärgsmålad fasad?
 
F fribygg skrev:
Välkommen till forumet!

Varför välja en alkydoljefärg då du har en slamfärgsmålad fasad?
Tack! Känns kul!

Det vi läst oss till är att Falu Vapen Fasad inte kritar, håller längre och därefter beter sig som slamfärgen, d v s att man borstar som med en slamfärg när man ska måla om. Kan ha massor med fel, men det är så den marknadsförs enligt vår uppfattning
 
R Rejäl skrev:
Jag skulle inte ha täckt och maskerat förrän det är tvättat då risken att det lossnar är överhängande😊
Tack för svar! Men hur skulle du göra då? Man ska ju ha täckt & maskerat när man borstar. Ska målartvätt gå före borstningen?
 
R
Varför? det du skrapar loss fastnar ju inte det spolas ned vid tvätten..
 
R Rejäl skrev:
Varför? det du skrapar loss fastnar ju inte det spolas ned vid tvätten..
Jag har utgått från guider osv online. Produktfilmer, steg för steg guider m.m. På allt från youtube till produktblad av färger. Men har ingen erfarenhet.

Om jag inte maskerar innan jag borstar & tvättar så kommer det bli rött som färgar av sig på både trall & stengång väl? Vad jag läst till mig är det inte lätt att få bort sedan. Det vill jag undvika så gott det går. Kritningen är något vi helst vill undvika.

Hur hade du gjort? Borsta, tvätta, mögelmedel och sen måla? Eller vilken ordning ser du framför dig?
 
J Jonasbyggahus skrev:
Det vi läst oss till är att Falu Vapen Fasad inte kritar, håller längre och därefter beter sig som slamfärgen, d v s att man borstar som med en slamfärg när man ska måla om.
J Jonasbyggahus skrev:
Hur hade du gjort? Borsta, tvätta, mögelmedel och sen måla?
Jag hade bara borstat med en ny piasava och sen strukit ny slamfärg, kräver ditt färgval mer förberedelser än så tycker du ska fundera ett varv till om du ska gå ifrån slamfärgen bara för att minska risken för kritning.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
I min värld innebär kritande slamfärg att det är dags att fundera på att måla om. Fortsätt med slamfärg skulle jag säga.

Visst, med slamfärg får man teoretiskt sett måla om oftare men samtidigt är det så mycket enklare. Borsta av, eventuellt tvätta de partier med mer ytlig mögelpåväxt, för att sen stryka på ny färg. Jämfört med skrapning från helvetet med annan färg.
 
  • Gilla
Jonasbyggahus och 1 till
  • Laddar…
R
J Jonasbyggahus skrev:
Jag har utgått från guider osv online. Produktfilmer, steg för steg guider m.m. På allt från youtube till produktblad av färger. Men har ingen erfarenhet.

Om jag inte maskerar innan jag borstar & tvättar så kommer det bli rött som färgar av sig på både trall & stengång väl? Vad jag läst till mig är det inte lätt att få bort sedan. Det vill jag undvika så gott det går. Kritningen är något vi helst vill undvika.

Hur hade du gjort? Borsta, tvätta, mögelmedel och sen måla? Eller vilken ordning ser du framför dig?
Ja altaner kanske man bör täcka, men jag skulle inte täckt stuprör, fönster och sådant förräns du börjar o måla..
Borsta av fasaden antialgbehandla dom delar som är utsatta av påväxt och sedan täcka för målning är gången jag skulle ha gjort..
 
R Rejäl skrev:
Ja altaner kanske man bör täcka, men jag skulle inte täckt stuprör, fönster och sådant förräns du börjar o måla..
Borsta av fasaden antialgbehandla dom delar som är utsatta av påväxt och sedan täcka för målning är gången jag skulle ha gjort..
Tack! Tycker dina tips låter rimliga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.