Hej,

Det finns säkert trådar som redan besvarat mina frågor men jag har tyvärr inte hittat det än så startar en ny. Är väldigt tacksam för svar i detta fantastiska forum

Iallafall, jag ska måla mitt paneltak. Ett förmodligen lackbehandlat furu-paneltak från 1978. Mitt mål är att få det vitt utan några kvistgenomslag mm.
Vad jag förstått så ska det målartvättas (extra viktigt i kök), sen ruggas upp med sandpapper och spackla igen spikhålen.

Men är inte riktigt hundra på nästa steg därav mina frågor:
1. Behöver jag spärrgrunda hela taket (det är ca 100kvm) eller gör jag bara det där det finns kvistar?
2. Spärrfärg/spärrgrund - vilka skulle ni rekommendera för att slippa köra så många lager? Har varit inne på nordsjö.
3. Hur mycket spärrfärg går det åt på 100kvm?
4. Om jag vill ha taket helt vitt, hur många lager behöver jag sen måla med takfärgen?

tack på förhand,
Z
 
Träpanel i snedtak med synliga knutar och några mörka fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
såhär ser taket ut nu
 
Min erfarenheter, dock från obehandlat tak (så ingen förbehandling som du ju behöver göra) är att ett lager spärrgrund, torka i minst 24 timmar, sedan ett alger slutfärg blir alldeles utmärkt. Kanske behöver du ett lager mer pga att det är lackat och alltså inte suger i sig så mycket av grundfärgen. För mig täckte ju spärrgrunden 100%, så hade det inte varit för att spärrgrunden i sig gulnar hade jag inte behövt något slutfärg.

I köket tog jag ingen spärrgrund, de sade i butiken att 40 år gammal panel "slutat blöda". Där har jag målat 5 lager.

I sovrummet lät jag det härda enligt instruktionen på burken. Där är det 3 lager, för det blödde igenom pga bristfällig härdning..

I vardagsrummet fick det torka 24-48 timmar. Ingen genomblödning än.

Jag rekommenderar att spärrgrunda hela taket, annars riskerar du på sikt att få ljusa fläckar där du använt spärrgrund eftersom resten kan gulna. Och du måste ju ändå grunda hela taket. Blir ett lager färg mindre på det viset :)
 
Redigerat:
Jag har precis målat ett kök med liknande förutsättningar.
Målarbutiken sålde på mig för två lager spärrgrund och två lager lackfärg.
Caparol tapetspärr och Jotun Lady supreme finish som jag sprayat på.
Bra täckning men man kan fortfarande se trästrukturen lite snyggt på väggskivorna.
De ville helst sälja på mig Jotuns ännu effektivare spärrgrund med lite epoxy i. Men när jag sa att jag skulle spruta blev det Caparol istället. Inte så kul med epoxy i sprutan.
Lite bilder här;
https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-traepanel-inomhus-med-baest-resultat.428001/#post-4372985

/Höghus
 
M Macke i Växjö skrev:
Vi målade med nedanstående färg utan någon annan förbehandling eller efterbehandling. Penslade i dalarna och rollade övrigt.
[länk]
Har du någon bild på resultatet?
Har ett 45 år gammalt vardagsrumstak (ca 25 kvm) med gulnad furupanel och jag har svårt för att bestämma mig för om vi skall pensla/rolla eller spruta...
 
J
Gjorde detta för ett par år sen och ser fortfarande bra ut.
Varken slipade eller spacklade. Tog vanlig latexfog där det var större springor eller knasthål.
Målade två lager spärrgrund. Efter första lagret tog jag mer latexfog där det syntes springor.
Sen målade jag med två lager vit färg. Allt med pensel.
Detta var efter instruktioner från den lokala fluggerbutiken, med deras färger.
Hade egenliten räckt med ett lager slutfärg då deras spärrgrund var vit, men det var så jävla tråkigt att jag inte ville riskera att behöva göra om det.
Ett tips är att använda nackkudde! Utan den hade jag gett upp efter ett lager, och då hade jag bara drygt 30kvm
 
J JeLö skrev:
Gjorde detta för ett par år sen och ser fortfarande bra ut.
Varken slipade eller spacklade. Tog vanlig latexfog där det var större springor eller knasthål.
Målade två lager spärrgrund. Efter första lagret tog jag mer latexfog där det syntes springor.
Sen målade jag med två lager vit färg. Allt med pensel.
Detta var efter instruktioner från den lokala fluggerbutiken, med deras färger.
Hade egenliten räckt med ett lager slutfärg då deras spärrgrund var vit, men det var så jävla tråkigt att jag inte ville riskera att behöva göra om det.
Ett tips är att använda nackkudde! Utan den hade jag gett upp efter ett lager, och då hade jag bara drygt 30kvm
Målartvätt innan...?
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
J
D doubleH skrev:
Målartvätt innan...?
Just det! Självklart målartvätt innan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.