För att göra en lång historia kort: Jag renoverar en gammal SKånelänga och har precis gjutit en ny platta i halva huset. Nu ska jag mura upp tunna LECA-väggar på insidan av ytterväggarna för att få en jämn yta att putsa mot och för att få lite isolerande utan att kapsla in ytterväggens insida med kyla och fukt. Nu till mitt dilemma: Huset är byggt i korsvirke med tegel i alla korsvirkesfack. Innanför detta är en vägg av tegel uppmurad, med några centimeters luftspalt mot ytterväggen, men i en hörna av huset saknas denna inner-yttervägg av tegel. Den inner-yttervägg av LECA jag kommer att mura upp har jag tänkt göra med 70mm LECA-block för att inte stjäla för mycket golvyta, och en luftspalt på 30-40mm. Men, i den del av huset där endastkorsvirkesvägg finns, d.v.s. ingen tegelvägg, blir ju luftspalten 30-40mm PLUS de 150mm som saknas i form av tegelvägg och en sån stor luftspalt vill jag inte ha utan lösningen blir då istället att välja bredare LECA-block till denna del så att de kommer i nivå med den del där det finns en tegelvägg och där jag kommer att ha 70mm breda LECA-block.

Själva problemet syns på bilden nedan. På den del där jag kommer att ha breda LECA-block så sticker grundens grundstenar ut 150-180mm (ca 100-150 högt) eftersom jag valde att gjuta plattan något lägre än korsvirkets fot-trä (för att inte all betong skulle rinna ut genom dörrarna...). Det innebär att jag inte kan mura första varvet med 30mm luftspalt mot ytterväggen. Frågan är hur jag ska lösa det. En tanke är att mura första varvet med 70mm-block precis dikt an den uppstickande klacken av grundsten, och att sen mura upp klacken i höjd med LECA-blocken (d.v.s. 190mm) så att jag ovanpå den kan mura varv nummer 2 som då blir av den bredare typen block (250mm eller vad det nu blir, har inte mätt exakt än). Vad tror ni om det? Tror ni att konstruktionen att mura/gjuta upp grundstensklacken i höjd med 70mm-blocken och sedan mura de nästkommande varven med block som är bredare som då stöds till hälften av 70mmblocket och till hälften av den uppmurade klacken kommer att bli tålig nog för trycket av LECA-väggen?

Brodda1.jpg
 
Tack för ett klokt svar! Jag kommer definitivt att armera den "klack" jag gjuter innanför raden med 70mm LECA, tack för påminnelsen :)
 
Har tyvärr inget svar på din fråga, men jag sitter lite i samma situation som du. Har ett gammalt korsvirkeshus där jag ska riva ut isoleringen och ersätta med något som andas.
Hur kom ni fram till att använda just Leca-block? Jag har också funderat på den lösningen men har inte bestämt något än. Hade du några andra material i åtanke och vad gjorde isåfall att du bestämde dig för Leca?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.