Hej!

Jag håller på att göra om en gammal dörrpost till ett "öppet hål". Tidigare har det suttit en dörrkarm men ingen dörr och när jag ändå gjorde om hallen så valde jag att ta bort karmen eftersom vi aldrig använde dörren.

Så här vill jag göra

karm.jpg

Jag vill alltså bygga en enkel träram runt öppningen i samma träslag som jag kommer att använda till listerna. De andra 3 dörrarna i hallen kommer även dem att få samma träslag runt sig. Möjligen att ytterdörren får se annorlunda ut eftersom den redan är av trä och de kan "skära sig".

Nu till mitt problem:

Jag har haft stora problem att hitta en så pass bred planka med rätt tjocklek (164-160X12). Det bredaste jag funnit har varit runt 145mm.

Jag undrar om någon vet var jag kan få tag på en sådan här träbit?

Det vore även intressant med andra förslag på hur jag kan göra.

Det här är förutsättningarna:

Golv: Parkett möter laminat, höjdskillnad 8mm.
Vägg: Betong, hyffsat snygg men något ojämn i yta och bredd.
Tak: Samma som vägg.
 
Gå till ett snickeri, de kan fixa de dimensioner du vill ha.
 
Och vad är träslaget?

Limträ (typ hyllplan) finns i många träslag i bredd 200 mm

//KoW
 
Material är inte helt fastställt eftersom det verkar vara omöjligt att hitta en träbit i mina önskade dimensioner.

Jag har varit på två trävaruhus och de har inte kunnat erbjuda en bit som är 12mm tjock, 160-180mm bred och 2000 mm lång.

Jag vill helst ha en solid bit (vad det nu heter på svenska. Alltså direkt från trädet och inte efterskapad.

På trävaruhusen har de sagt att en sådan bit skulle bli för tunn för sin bred och därför böja sig.

Men ni menar alltså att det ska gå att få sånna dimensioner? (180X12X2000)
 
Kanske kan du tänka dig att göra en smyg med foder?
 
Min första tanke var alltså att ha en solid träbit som var snyggt lackad etc och hålla samma träslag på list som karm. Om detta nu ter sig omöjligt kommer jag att göra en liknande karm fast måla den vit och då lutar det mot att ha två 90mm breda bitar som jag fixar till snyggt och målar så att skarven mellan bitarna inte syns.
 
En så pass tunn och bred planka kommer med mycket stor sannolikhet att slå sig, så de är inte helt fel ute på byggvaruhusen.
Du kan inte tänka dig att öka på tjockleken något?
 
Jag vill inte göra det tjockare av en ren estetisk aspekt.

Eftersom jag kommer att måla det vitt så går det lättare att lösa.

Min tanke var sådan:

Jag tar två bitar som tillsammans bildar den bredd jag behöver men ändå har den tunna karaktär jag söker. Jag fäster dessa i betongen bakom, drar ner skruven en bit in i trät.

Sedan slipar jag hela paketet om det behövs och slutligen kör med lämpligt spackel över skruv och skarv. Min förhoppning är att varken skruv eller skarv kommer att synas efter 2-3 strykningar.

Men jag misstänker att det ändå kommer att synas? Några tips om hur jag kan dölja skarven mellan träbitarna på bästa sätt? Någon form av täcklack etc?
 
Ska du ändå måla, så varför inte använda MDF?
Så slipper du ju skarven..
 
Personligen gillar jag den gamla träkänslan som kan finnas. MDF känns så fabriksgjort och "modernt". Sen tycker jag att det oftast blir snyggare kanter när man rundar "vanligt" trä. Detta är förmodligen smaksaker men det hänger kvar :p.

Jag är dock fundersam kring om målningen kommer att täcka skarven?
 
Eller så använder du grövre virke och fasar av på kortsidorna och lägger över gips.
 
Vad innebär det att fasa?
 
vad man skulle kunna göra mer är ju att skära ur för några regelstumpar som man kan ha som förstyvningar för att undvika att det böjer sig
 
Jag skulle ha använt MDF om det är meningen att du ska måla. När du fått på färgen på den kommer du inte se någon skillnad på den och det foder du monterar. Det är ju färgen som ger ytan så länge du inte ska lasera.
 
Ta mdf som du sedan fanerar med lämpligt träslag... då även en 22mm bräda kommer att slå sej e rädd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.