Hej! Jag har under en längre tid planerat att göra om ett förråd till ett kontor.
Idag är det ett uteförråd med ingång från altanen. Förrådet ligger dikt an vardagsrummet så tanken är att öppna upp en dörr från vardagsrummet och göra om det befintliga förrådet till en kontor istället.

Nu till problemet, förrådet har i nuläget ingen genomföring, i anslutning till tak, för ventilation. Jag behöver alltså lösa luftspalt samt öppna upp för ventilation till luftspalt.
Taket är bestående av papp samt råspånt. Takstolarna är 45X90mm. Tanken är att montera läkt på 25mm och öppna upp för genomföring ca 2cm djupt och hur brett vet jag inte ännu.. men ca 50cm. Mellan varje takstol

Där jag har tänkt att öppna upp för ventilation är direkt mot en regel dvs jag behöver borra genom både regel samt panel (därefter sätta insektsnät).
Tänker jag fel?
Finns det andra lösningar?
Och finns det någon snygg lösning för att dölja hålen utvändigt?

Bifogar bilder.

Tack så mycket
Med vänlig hälsning, Daniel
 
  • Taket i ett förråd med råspånt och papp samt isolering på väggarna, fotat inifrån förrådet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramade väggar med isolering och ett tak av råspånt visas. De ska omvandlas från förråd till kontor genom att öppna upp för ventilation och skapa ett inomhusutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul måttstock i centimeter visar mått på takstol och mellanrum (ca 45X90 mm) i ett förråd som ska omvandlas till kontor, isolering synlig underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en träpanel på ett uteförråd, med en delvis öppen dörr på höger sida och grönskande blad som klättrar upp längs panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ventilationsöppning på andra sidan av taket? Dvs kan luften röra sig från ena sidan till den andra i ventilationsspalten? Det behövs för att det ska fungera.

Om inte hela bredden mellan takreglarna öppnas upp så försök att fördela öppningarna jämnt mellan takstolarna så ett jämnt flöde uppstår i hela fackets bredd, och åtminstone ca 50% av bredden behöver öppnas, men ju mer desto bättre.

Det ser ut som en spånskiva på utsidan av väggreglarna? Ligger det en regel utanför spånskivan?

Snyggt sätt att dölja luftintagen är väl delvis en smaksak men kanske en bred bräda på små distansbitar utanför panelen som löper längs med taket under takutsprånget?
 
Stort tack för svar oldboy!! Väggen består av panel, liggande regel, luftspalt samt en vatten och vindavvisade gipsskiva (gyproc gue9) Min lösning blev att borra hål på båda sidorna i varje fack dvs mellan varje takstol, därefter insektsnät och galler (som jag tänkt spraya svart) nu kan luften flöda fritt och jag förhoppningsvis slipper svartmögel. Tror också att ventilationshålen är tillräckligt skyddad mot slagregn också.

Luftspalten byggde jag av 22*36 läkt därefter oljebaserad masonit, board. Vidare kommer jag isolera och plasta in. Sen är det bara resten kvar 😅

Med vänlig hälsning, Daniel
 
  • Byggprojekt med väggkonstruktion som visar paneler, liggande reglar, luftspalt och gipsskivor av typen Gyproc GUE9 hos en användares renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bagarn88 skrev:
Stort tack för svar oldboy!! Väggen består av panel, liggande regel, luftspalt samt en vatten och vindavvisade gipsskiva (gyproc gue9) Min lösning blev att borra hål på båda sidorna i varje fack dvs mellan varje takstol, därefter insektsnät och galler (som jag tänkt spraya svart) nu kan luften flöda fritt och jag förhoppningsvis slipper svartmögel. Tror också att ventilationshålen är tillräckligt skyddad mot slagregn också.

Luftspalten byggde jag av 22*36 läkt därefter oljebaserad masonit, board. Vidare kommer jag isolera och plasta in. Sen är det bara resten kvar 😅

Med vänlig hälsning, Daniel
 
  • Sliten träfasad utomhus med två ventiler och en öppen dörr på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint med feedback! 👍
Det är väl så bra det går att göra utan allt för stora ändringar. Det bör kunna fungera.
Med mörka ventilgaller så blir det diskret.
Kör på och lycka till!
 
  • Gilla
Bagarn88
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.