Den ena sprickan har jag testfixat med målerifinish. Men är det bättre med WallSeal Pro eller latex? Väggarna är övermålade vävtapeter och listerna är i trä. Huset är från 60-talet.
 
  • Reparerad spricka mellan vit trälister och vävtapet i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka längs väggens hörn med delvis reparation över vävtapet ovanför trälist, i ett 60-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i övermålad vävtapet på vägg med synlig reparation och trälist i nedre delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den översta lagningen ser väl helt ok ut.

Tror att det blir svårt att få det hela osynligt, men det kanske inte är ett krav?

Annars skulle jag rekommendera sk. renoveringstapet som man sätter över den gamla vävtapeten och sen målar man. Kan bli väldigt bra resultat.
 
  • Gilla
Fäladen
  • Laddar…
Till Vardagsrum:

Tack för svaret!

Nej, lagningen behöver inte bli osynlig. Det är rustik känsla liksom men jag vill få bort hålet. Samma uppe vid listen så vill jag få bort hålet. Jag har använt målerfinish till sprickan.

Däremot vet jag inte om målerfinish funkar på stickan uppe vid listan. Min begränsade erfarenhet gissar på Wall Seal Pro till det?
 
Vilken akrylfogmassa som helst borde fungera. Men målerifinish är väl slipbar..? Det är isf en bra sak. Massa brukar ofta krympa en del så det kan vara bra att lägga lite för mycket så att säga. Sen när den härdat så slipar man av den till önskad nivå.

Men frågan är om man inte borde skära till sprickan först. Så att de fransiga bitarna vid sidan av sprickan inte sticker ut lika mycket så att säga.

Det finns också ett särskilt spackel med ”bitar” i som är avsett för spackling av strukturtapet. Kan ev. vara värt att prova.

Och som vanligt så ska man komma ihåg att ingen färg någonsin döljer underarbetet.
 
  • Gilla
Fäladen
  • Laddar…
Ja, målerfinishen är slipbar.

Dock är det så att vävtapeten har en hel del struktur och om jag skär bort de fransiga bitarna så försvinner strukturen och då tycker jag att det blir värre när det är målat. Det blir som en kal fläck på en annars snaggad hjässa.

Det har här med att ingen färg döljer underarbetet märkte jag på den första dörrkarmen jag målade. . . Den blev inte så bra :D
 
F Villintevaramedlem skrev:
Det har här med att ingen färg döljer underarbetet märkte jag på den första dörrkarmen jag målade. . . Den blev inte så bra :D
Det är precis så man lär sig! Bra jobbat 🙂
 
här är ett exempel på en tub med ”strukturspackel”

Tub med texten "strukturspackel" och varumärket BAUFIX på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fäladen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.