Hej

Jag har sökt och googlat och senast idag varit hos en jurist men får inte svar på min fråga, jag hoppas att någon där ute kan hjälpa mig med det.
Jag har en tomt 2500 kvm och vill bygga två hus och sälja de, jag får inte lov att sticka upp tomten av kommunen men de godkänner att två familjer bor där.
Jag tänkte bygga ett radhus/parhus på tomten men hur säljer man detta sen?
Alltså en tomt, 2 hus och 2 familjer, är det genomförbart? I vilken form säljer man husen sen?
Juristens förslag var att starta ett aktiebolag och låta AB äga tomten och husen och sedan sälja det till 2 familjer, det tror jag inte att någon är intresserad av.
Vad tror ni?

Tacksam för alla svar!

MVH
M
 
Låter konstigt att kommunen inte tillåter avstyckning om dom tycker det är OK med två hus. Vad motiverar dom detta med?
 
Angående AB så antar att du syftar på att finansieringen blir krånglig för den tilltänkte köparen vilket nog stämmer, men det är ju inte uteslutet att det går att lösa med en bra bankkontakt och ett välskrivet avtal.

Förutsätter att du kalkylerar med att parhuset skall generera högre pris än ett stort enfamiljshus eller varför annars bygga radhus?

Om du absolut vill bygga rad/parhus blir mitt tips att gå vidare med att försöka få klyva tomten första hand.
 
Kan man trassla till det med en samfällighet?
 
Bosdadsrättsförening?
 
Eld skrev:
Bosdadsrättsförening?
Ännu bättre, Nu kan du sälja till 4 eller 6 familjer!

Med rätt arkitekt, kan du klämma in många lägenheter i en fastighet!
 
mlkjhr skrev:
Låter konstigt att kommunen inte tillåter avstyckning om dom tycker det är OK med två hus. Vad motiverar dom detta med?
Vanligt är att man har en minimi storlek på respektive tomt, och/eller att huset ska ligga X m från annans tomt. Något av det brukar kunna ställa till det vid styckningar.
 
Först och främst bör du ta reda på vilka detaljplanebestämmelser som påverkar tomten.

Sannolikt finns någon begränsning i minsta tillåtna tomtyta. Isåfall kan man angripa problemet på ett antal olika sätt -

1. Man köper in hela eller delar av angränsande fastigheter och genomför markreglering, som slutar med ett ökat antal tomter som överstiger minsta tillåtna tomtyta.

2. Man tar initiativ till ny detaljplan, som omfattar endast den egna fastigheten brukar kallas"frimärksplan"). En sådan process är dyr och tidskrävande. Detta är bara ett realistiskt alternativ i undantagsfall.

3. Man kan också acceptera regeln och bebygga tomten med flera bostäder, vars ägare disponerar sin avgränsade tomtbit med tomträtt eller arrenderätt.

4. Man kan också såsom "fast egendom" sälja en andel av den obebyggda fastigheten, och bruka hela tomten tillsammans under avtal att bygga var sin bostad, som i princip äges av delägarena var för sig såsom "lös egendom".

5. Du kan slutligen bebygga tomten med två hus och hyra ut den ena med hyresrätt. Helt enkelt!

Juristens förslag om aktiebolag går faktiskt att kombinera med samtliga fem former av upplåtelse. Men juristens grundförslag påminner närmast om oavnnämnda alternativ 4.

Bostadsrättslagen föreskriver att fler än två personer måste vara föreningens medlemmar. Alla med lika rösträtt och samma form av rätt till individuellt avgränsad bostad.

Ska man vara riktigt kreativ skulle man kunna pröva hur detaljplanens bestämmelser möjliggör tredimensionell fastighetsbildning. Ifall du vill bygga radhus på höjden ... ;)
 
J
Skriv ett servitut på 100 år
 
Servitut reglerar en fastighets (exempelvis en avstyckad tomts) rättighet att delvis förfoga över annan fastighet (exempelvis stamfastigheten varifrån man styckat av den nya tomten). Men detta löser inte grundproblemet att lantmäterimyndigheten inte medger avstyckning.

Dessutom måste servitut gälla utan tidsgräns.
 
billy_baver skrev:
Bostadsrättslagen föreskriver att fler än två personer måste vara föreningens medlemmar. Alla med lika rösträtt och samma form av rätt till individuellt avgränsad bostad.
I fjällvärlden har man ju ofta löst detta genom att låta flera tomter med parhus på ingå i en bostadsrättsförening. Det ger 4 eller fler delägare där i praktiken alla sköter var och en sitt men man sköter betalning av vatten, avlopp och sophämtning via föreningen.

TS behöver alltså hitta en tomt till med ett eller två hus på för att kunna bilda en bostadsrättsförening. :)
TS skulle ju kunna köpa in ett 3:e hus på samma gata och även ha med detta i föreningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.