Håller på att göra om i tvättstugan/grovkök där vi tagit bort ett gammalt tvättställ och ny fått platsbygga in ett nytt.

Tvättmaskinen står precis bredvid och var inkopplad både för vatten och avlopp in i tvättstället. Nya tvättstället hade ett medföljande vattenlås (från IKEA) och ska enligt dom vara anpassat för det vattenlåset.
Där finns ingen anslutning för att koppla på avloppsslangen från tvättmaskinen.

Jag har sökt som en galning och hittar inget som ser ut att funka.. Har ni några bra tips på vad jag kan göra?

Just nu är vattenlåset och blandaren inte installerat så ni ser slangen från tvättmaskinen som är kopplad på vattenanslutningen. Gissar att jag behöver någon t-koppling för att ansluta vatten för blandare och tvättmaskinen.

Men största problemet är avloppsslangen för tvättmaskinen till vattenlåset…
 
  • Vattenrör och avloppsslang utanför en vägg i en tvättstuga under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenlås från IKEA utan anslutning för tvättmaskinsavlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
Avloppet kopplar du väl som vanligt på en av dessa anslutningarna...

Vit avloppsrör med extra anslutning markerad med en grön cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Avloppet kopplar du väl som vanligt på en av dessa anslutningarna...

[bild]
Det är heltäckande på båda dom ”rören”. Enda öppningen är den till höger där slangen ska på.
 
  • Hand håller en vit PVC rördel med täckt ände och en anslutning för slang till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A aforsen skrev:
Det är heltäckande på båda dom ”rören”. Enda öppningen är den till höger där slangen ska på.
Du får ursäkta min okunskap, men det är väl inte tänkt att göra hål där för att koppla på slangen från tvättmaskinen? 👀
 
Krilleman
Jo
 
  • Gilla
stugfar och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jo
Haha, herregud. Där ser man. Så bara att göra hålet och koppla på avloppsslangen från tvättmaskinen så är det löst..

Jaja, det var därför jag behövde fråga. Tack så djävulskt mycket för hjälpen!
 
Krilleman
A aforsen skrev:
Tack så djävulskt mycket för hjälpen!
Det var så lite så.

Och varmt välkommen till forumet @aforsen 👍

Tänk även på att det är bra att fästa upp avloppslangen över tvättmaskinens högsta punkt.

Bild saxad från säkervatten:

Illustration av avloppssystem under handfat med korrekt uppsatt avloppsslang markerad i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.