Hej!

Jag har köpt en gammal 50-tals lampa med två st glödlampor och en strömbrytare. Lampan är ojordad. Jag skruvade isär kopplingarna och köpte en ny sladd och kopplingsdosa. Nu fattar jag helt enkelt inte hur jag ska koppla ihop sladdarna igen. Speciellt hur man ska koppla ihop strömbrytaren. Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig hur man ska göra?

Jag har bifogat bilder på lampan och kopplingarna.

Fråga gärna om det är något ni undrar.

Tack på förhand!
 
  • DSC07009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC07010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC07012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde finnas någon bottenplatta och någon genomföring för kabel med dragavlastning, eller?

Varken strömbrytaren eller de ledningar som syns på bilden är godkända att vara monterade direkt åtkomliga.

Du skulle kunna tillverka en skiva som skruvas fast genom att den läggs mellan fötterna och fästena för fötterna, och som täcker hela botten. Om du gör så så kan du fixa kabelgenomföring + dragavlastning mot den skivan och då är det troligen okej att använda en vanlig "sockerbit".

Tänk på att du får absolut inte använda en nätsladd med platt stickpropp till den där. Lampan får inte användas i ett rum med jordade uttag. Om jag vore dig så skulle jag göra om den där till skyddsjordat utförande.

Hur som helst, den vita kopplingdosa som syns längst ner på översta bilden har bara två "plintar". För att få in strömbrytaren behöver du tre plintar.
 
Det är nog läge att se över hela lampan, dvs även de sladdar som går upp till lamphållarna!
Dra i nya sladdar i isolerslang, isolersvampar i lamphållarna och sätt dit något lock i botten och fixa dragavlastning.
 
Lampan har en dragavlastning men ingen bottenplatta. Dessutom har den lilla vita grenkopplaren som syns på bilden dragavlastare. På den kan man koppla ihop två lampor och en kontakt.

Jag ska dra om kablarna hela vägen upp till lamphållarna. Jag skruvade precis upp dom och det kommer bli lätt att dra om elen.

När jag köpte lampan var all kabel dragen och strömbrytaren fungerade. Hur gör jag föra att få strömbrytaren att fungera igen?

Varför får man inte använda platt stickpropp till den här? Jag bor i ett gammalt hus och jag tror uttagen är ojordade.
 
Först och främst!
Mät ut vilka av ledarna upp till lamphållarna som går till mittstiftet respektive gängan! 2 ledare till varje lampa!

De som är anslutna till gängan kopplas till blå ledare i skavdonet!

1 st kabel från strömställaren kopplas till brun i skarvdonet!

Sista ledaren från strömställaren skarvas med de resterande två ledarna som är anslutna till mittstiftet på lampsocklen!

Sen som folk skriver ovan! En ombyggnad med jordning av lampan vore inte dumt, kan/vet du inte vad detta innebär, be någon som kan! Även ett lock under foten på lampan bör monteras!

Glöm inte att arbeta spänningslöst!
 
Ursäkta om jag låter dryg och sarkastisk en lördagskväll som denna, men ett hett tips är att koppla som det var kopplat förut :p ;)

Såhär ska det vara kopplat: brun ledning från stickproppen till strömbrytarens ena anslutning. Blå ledning från stickproppen till ena ledningen från varje lampa. Andra ledningen från varje lampa till strömbrytarens andra anslutning.
Dragavlastningen på den vita plinten duger inte eftersom du dels inte verkar ha något sätt att skruva fast den plinten i lampan, och dels så är varken strömbrytaren eller de lösa vita trådarna på bilden godkända att vara åtkomliga.

Fotografens förslag på "isolersvampar" är nog bra också nere i foten. Det kan kanske vara värt att byta lampsocklarna också. Om de är av plast och verkar vara i skapligt skick (inte har blivit spröd av värme eller liknande) så är de gamla okej. Om de är av metall så måste du verkligen ha antikbevararambitioner för att det ska vara okej att ha kvar dem. Byt dem eller skaffa 12/24V-lampor som passar i hållarna och kör hela lampan på en transformator avsedd för julbelysning, spotlights eller liknande...

Platta stickproppar får bara användas på "dubbelisolerade" apparater, där det måste uppstå två olika fel samtidigt för att apparaten ska bli strömförande. På din lampa räcker det att en kabels isolering skavs sönder för att hela lampan ska bli strömförande = enkelisolerad. Enkelisolerade apparater måste antingen vara jordade eller ha en ojordad (ej platt) kontakt som inte kan kopplas in i ett jordat uttag.

Ojordat vägguttag ser ut såhär:
http://www.clasohlson.se/Product/La...ath=/Archive/Images/Products/Hi/32-5442_1.jpg
och ett jordat ser ut såhär:
http://www.clasohlson.se/Product/La...ath=/Archive/Images/Products/Hi/32-5443_1.jpg

Om du har jordade vägguttag så behöver du alltså göra om lampan så att den blir jordad för att säkert och lagligt kunna använda den.

Om det bara är du själv och andra vuxna människor som kommer finnas där lampan används så fuska bäst du vill, men om det förekommer barn eller husdjur så se till att allt blir rätt. Det finns en anledning till varför man förr varnade så mycket mer för elfara än idag, och det är att äldre elapparater hade sämre säkerhet. När plasten blev massproducerad och billigt tillgänglig nån gång kring 60-talet så blev säkerheten klart bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.