Håller på att byta samtliga strömbrytare på nedervåningen men här är jag helt lost. Den vita och de båda svarta är kopplade till P på Elkobrytaren.

Någon som skulle vilja guida mig till rätt koppling? Uppskattas verkligen!
 
  • IMG_3614.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en öppen ljusbrytare utan täckplatta mot en vit vägg; kablar och mekanism synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk komponent, troligen en kondensator, på träbord, metallfästen, grönt kretskort, elektriska anslutningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På den ena bilden ser man 6 st ledningar men på den andra bilden ser man bara 4 ledningar som är fastskruvade i sina klämmor? P på den befintliga brytaren motsvarar i alla fall "pil in" vid 1 respektive 2 på den nya brytaren.
 
  • Gilla
cva
  • Laddar…
J Josth skrev:
På den ena bilden ser man 6 st ledningar men på den andra bilden ser man bara 4 ledningar som är fastskruvade i sina klämmor? P på den befintliga brytaren motsvarar i alla fall "pil in" vid 1 respektive 2 på den nya brytaren.
Tack för återkoppling.
Håller med om att det bara ser ut som 4st ledningar är kopplade på den andra bilden, men det är dålig vinkel av mig.

Här är en ny bild där det kanske förklarar det lite bättre.
2st svarta går in på samma plats(P). En brun är kopplad snett bakom den andra bruna. Den är svår att se framifrån.
 
  • En hand vidrör en delvis demonterad ljusströmbrytare med synliga ledningar och spackel på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är väl kopplad med en vippa som enpolig samt en vippa som trapp. Men det som är viktigt är att dom som ligger på P kopplas på pil och dom övriga på pil ut som tillhör samma "sida" i brytaren.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Den är väl kopplad med en vippa som enpolig samt en vippa som trapp. Men det som är viktigt är att dom som ligger på P kopplas på pil och dom övriga på pil ut som tillhör samma "sida" i brytaren.
Så här då? Om man nu utgår från samma sida som de sitter på gamla brytaren.
 
  • Elektrisk utrustningsdetalj med kretskortsanslutningar och metallfästen på träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, nu ser även jag helheten, den g:a brytaren är inte kopplad som trapp över huvud taget utan som två enpoliga brytare. Mycket mysko om det verkligen är så?
 
C cva skrev:
Så här då? Om man nu utgår från samma sida som de sitter på gamla brytaren.
Nej det ser inte ut att stämma nästan alls med den gamla brytaren. Högra knappen hamnar till vänster och vice versa. Skulle fortfarande vilja ha en bild på de bruna ledarna där de är anslutna.
 
Redigerat:
Det här tycker jag ser ut som en trappkoppling, troligen med två bruna mellantrådar och en vit tändtråd.

Elektrisk komponent med skruvanslutningar, kablar, isolering, monterad på en vit yta, röd bokstav 'P' överlagrad.

Om strömbrytarens högra vippa växlar mellan de två skruvarna under så ska du alltså flytta ena bruna upp till utgången på ovansidan.

Grön elektronisk komponent med symboler, skruv, och en överstrukning gjord med en svart markör.
 
Den högra vippan tänder en lampa som även går att tända på en annan plats i vardagsrummet. Vänstra vippan tänder utebelysning. Någonting i i strömbrytaren påverkar även luftvärmepumpen(eluttag andra sidan väggen) eftersom den slutat fungera nu när jag kopplat ur kablarna.

Kanske dags att ringa en elektriker istället :)
 
Det låter som en bra ide. Förstår man inte vad man håller på med ska man inte koppla el.
 
Då är det som #4,
 
C cva skrev:
Någonting i i strömbrytaren påverkar även luftvärmepumpen(eluttag andra sidan väggen) eftersom den slutat fungera nu när jag kopplat ur kablarna.
Vidarekopplad fas, de två svarta som sitter ihop.




Annars, inlägg #4!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.