Snickare monterat en sekelskiftesdörr här hemma som del i en renovering men vederbörande gick på julledigt innan dörren kunde stängas :thinking:

Det ser ut som på bilderna. Dörrens låsmekanism missar hålet i överkant och kan inte stängas alls. Någon som vet hur jag ska knäcka för att få detta rätt?
 
  • Inomhus hörn av ett rum med dörrkarm och väggdetaljer, i svagt belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr öppen mot en vit vägg, trägolv, inomhusmiljö, detaljbild, skuggor, minimalistisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ring klåparen och så får han fixa det han skulle gjort redan vid installationen helt enkelt. Aldrig att man lämnar en installation av ytterdörr så här, bara att göra om och rätt och "julledighet" är irrelevant. Alternativet är att du bestrider fakturan och fixar det själv.
__
PS. ser att jag övertolkade att det var en ytterdörr, så är det kanske inte. I så fall bara meddela vederbörande att jobbet inte är klart och att snickaren får betalt först vid avslutat jobb.
 
  • Gilla
henkepenk
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ring klåparen och så får han fixa det han skulle gjort redan vid installationen helt enkelt. Aldrig att man lämnar en installation av ytterdörr så här, bara att göra om och rätt och "julledighet" är irrelevant. Alternativet är att du bestrider fakturan och fixar det själv.
__
PS. ser att jag övertolkade att det var en ytterdörr, så är det kanske inte. I så fall bara meddela vederbörande att jobbet inte är klart och att snickaren får betalt först vid avslutat jobb.
Jo det är alltså en innerdörr :) Det är som sagt del i en större renovering och han fortsätter efter julhelgen men hade gärna kunnat stänga dörren snarast
 
Ska du rodda med detta själv så får du vara beredd på att hela karmen kan vara snett monterat, skevt dörrblad, etc. Hade jag lejt in folk och fått detta resultat hade jag inte befattat mig med några åtgärder på egen hand.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
S
När man monterar karm till gamla dörrar så får man sätta karmen efter dörrbladet. Gamla dörrar brukar vara lite skeva.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
Tack för era svar, då låter jag det vara så länge
 
Vad är det för gångjärn på dörren?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vad är det för gångjärn på dörren?
Gångjärnen är av denna typ
 
  • Vit målad dörrgångjärn mot detaljerad panelvägg, slitna kanter och skuggspel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jeppan skrev:
Gångjärnen är av denna typ
Har du en gångjärnsknäckare?
Om jag ser rätt borde övre knäckas försiktigt inåt.

Men är det den minsta osäker är det väl säkrast att invänta hantverkaren efter jul.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Har du en gångjärnsknäckare?
Om jag ser rätt borde övre knäckas försiktigt inåt.

Men är det den minsta osäker är det väl säkrast att invänta hantverkaren efter jul.
Tack för svar, ja det känns säkrast att vänta nu med infon jag fått från er
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag tror att dörrbladet blivit lite krokigt, de brukar bli det med tiden.
Man får antingen sätta om karmen så den linjerar med dörren, vilket är vanligast/enklast.
Ett finsnickeri kan rikta dörren, men det är ett omfattande jobb som kräver kunskap, och nog kostar en slant.
 
  • Gilla
Kent Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag tror att dörrbladet blivit lite krokigt, de brukar bli det med tiden.
Man får antingen sätta om karmen så den linjerar med dörren, vilket är vanligast/enklast.
Ett finsnickeri kan rikta dörren, men det är ett omfattande jobb som kräver kunskap, och nog kostar en slant.
Tilläggas skall att dörren från början hade en tjock tröskel som togs bort vid montering av karmen. Så den måste ha monterats fel för dörren gick tidigare att stänga, dock osäker på om det kärvade något tidigare då jag bara öppnade den och hängde av den för renovering av delarna.
 
J Jeppan skrev:
Tilläggas skall att dörren från början hade en tjock tröskel som togs bort vid montering av karmen. Så den måste ha monterats fel för dörren gick tidigare att stänga, dock osäker på om det kärvade något tidigare då jag bara öppnade den och hängde av den för renovering av delarna.
Hur länge pågick renoveringen? Om det var nån månad och dörren stått lutad mot en vägg kan den ha bågnat.
 
FreQa FreQa skrev:
Hur länge pågick renoveringen? Om det var nån månad och dörren stått lutad mot en vägg kan den ha bågnat.
Den har legat på bockar eller varit lutad mot vägg någon månad så kan vara som du säger kanske :thinking:
 
J Jeppan skrev:
Den har legat på bockar eller varit lutad mot vägg någon månad så kan vara som du säger kanske :thinking:
Av vad man ser så blir springan större ju längre upp man ser dvs den borde vara sned och inte har slagit sig. Har du ett långt vattenpass att kontrollera med är det ett steg framåt.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.