Tjena !
jag har byggt en entré med valmat tak, innertaket ska följa det valmade taket. Kommer ha 50mm luftspalt, har insektsnät i takfoten och lufturtag högst up.

Takstolarna är 195mm
Utbyggnaden kommer vara uppvärmd och är öppen in till resterande av huset.

nu till den stora frågan.
med vad ska jag isolera detta tak och hur ?

Kan regla på takstolarna lite för att kunna få i mer isolering men helst inte.

Min tanke var 145mm glasull och sen plast men är rädd att det inte blir tillräckligt isolerande. Eller ska man ha ett isolerings material som andas där med ?

Väggarna tänkte jag ha 95mm träfiberisolering
Sen ångbroms sen 45mm glasull ett såkallat instalationslager för eldragning. Tankar om det ?
 
  • Entré med valmat innertak av trä, stora takbjälkar tydliga. Flera fönster nedanför taket. Byggprojekt, frågan gäller isolering och materialval för taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött hus med en nybyggd utbyggnad med valmat tak och gula dubbeldörrar, fotograferat mot en molnig himmel. Träfiberisolering diskuteras i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Andreas på berget Andreas på berget skrev:
Tjena !
jag har byggt en entré med valmat tak, innertaket ska följa det valmade taket. Kommer ha 50mm luftspalt, har insektsnät i takfoten och lufturtag högst up.

Takstolarna är 195mm
Utbyggnaden kommer vara uppvärmd och är öppen in till resterande av huset.

nu till den stora frågan.
med vad ska jag isolera detta tak och hur ?

Kan regla på takstolarna lite för att kunna få i mer isolering men helst inte.

Min tanke var 145mm glasull och sen plast men är rädd att det inte blir tillräckligt isolerande. Eller ska man ha ett isolerings material som andas där med ?

Väggarna tänkte jag ha 95mm träfiberisolering
Sen ångbroms sen 45mm glasull ett såkallat instalationslager för eldragning. Tankar om det ?
Frågan om vad som är "tillräckligt" kan nog bara du svara på.

På utbyggnaden i sommarstugan lade jag 195 + 95 mm med glasfiberull, och ångbroms undertill. Inget installationsskitkt utan bara 25mm luft där läkten är.

Håller på att isolera en altan nu och glasa in (skall också vara öppen in) - där kommer det bli 195mm isolering (totalt 290 mm till taket med luftspalt osv) - pga utrymmesskäl (vill ju ha ngn slags takhöjd :)
Jag hade gärna haft 100mm till där, men som sagt takhöjden begränsar.

Att jag väljer ångbroms istället för plast är för att vi har en timmerstuga från 1970 (utan ngn plast alls) och eftersom det inte kommer bli helt tätt så föredrar jag att konstruktionen kan släppa ut fukt om det väl tar sig in)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Frågan om vad som är "tillräckligt" kan nog bara du svara på.

På utbyggnaden i sommarstugan lade jag 195 + 95 mm med glasfiberull, och ångbroms undertill. Inget installationsskitkt utan bara 25mm luft där läkten är.

Håller på att isolera en altan nu och glasa in (skall också vara öppen in) - där kommer det bli 195mm isolering (totalt 290 mm till taket med luftspalt osv) - pga utrymmesskäl (vill ju ha ngn slags takhöjd :)
Jag hade gärna haft 100mm till där, men som sagt takhöjden begränsar.

Att jag väljer ångbroms istället för plast är för att vi har en timmerstuga från 1970 (utan ngn plast alls) och eftersom det inte kommer bli helt tätt så föredrar jag att konstruktionen kan släppa ut fukt om det väl tar sig in)
Okej bra svarat ! 😊 men vad tros om ångbroms och träfiberisolering 145mm då den ska vara 30% mer isolerande än glasull ! Borde ju efterlikna sågspånet på vinden fast bättre😊
 
Andreas på berget Andreas på berget skrev:
Okej bra svarat ! 😊 men vad tros om ångbroms och träfiberisolering 145mm då den ska vara 30% mer isolerande än glasull ! Borde ju efterlikna sågspånet på vinden fast bättre😊
När du skriver att träfibrer är 30% "bättre" är det då tillverkanas egen definition du menar; För lambdavärdet är definitivt in 30% bättre ?

Läser jag här så blir jag lite fundersam.
https://www.hallbaratrahus.se/hf-va...ll.&text=tid tar det för värmen att överföras.

För visst kan det finnas vissa specifika förhållanden som är optimala: Men att dra in saker som värmetröghet och fukt samt luftrörelse är ju inte helt ärligt, då konstruktioner med glasull/stenull specifikt skall vara konstruerade med luftspärrar (vindduk, ångbroms/ångspärr), och värmetröghet må vara en bra egenskap, men över tid så hjälper det ju inte med hur mycket värme som släpps ut ur huset, bara hur lång tid det tar (sen tar det ju lika lång tid åt andra hållet). Vi som har ett timmerhus märker detta hela tiden nu på sommaren: När solen väl är på väg ned är det fortfarande jättevarmt inne, och öppnar man upp och vädrar, men sen stänger (tex pga mygg) så blir det varmt igen snabbt när väggarna avger sin eftervärme...

Träfibrer har ju dock en hel del andra egenskaper och är ett naturmaterial, så det finns nog många anledningar att använda det; Men räkna inte med att kompensera för tjockleken tror jag.

Kollar du på träfibrer så bör du nog definitivt ha ångbroms istället då träfibrer väl skall andas ?

Jag har använt glasfiberull för att det är lättilgängligt på den lokala byggmarknaden, men träfibrer eller isolina (som jag använt i andra fall) är ju trevligare att jobba med helt klart.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.