Det slog mig nu när jag ska börja plasta och glesa taket i garaget att det kanske inte är så enkelt som jag trott. Se bifogad planlösning för att förstå följande fråga och resonemang.

Som planlösningen visar så är det en carport på 6 meter som leder till ett uppvärmt garage. Väggarna är fasad > luft > vindduk > 195+45 > plast > osb > gips. I anslutning till garagedelen, avskiljt av en isolerad 195mm vägg, finns ett kallförråd. Väggarna i det kallförrådet är isolerade likt väggarna i garaget.

Vinden är oisolerad men sinom tid kommer det byggas en gästlägenhet på vindsdelen. Halva "övervåningen" kommer bestå av den här gästlägenheten och den kommer sträcka sig från gaveln ovanför kallförrådet in över halva garaget ungefär. Resterande yta kommer vara ett kallförråd som nås via en nedfällbar trapp under carporten.

Det som jag inte blir klok på nu, hur ska jag isolera taket i garaget? I synnerhet är det plasten jag blir orolig över. Om jag plastar innertaket i garaget, hur kommer det påverka när jag väljer att bygga en gästlägenhet ovanför en del av garaget och kallförrådet? Hur bör jag göra med taket i kallförrådet med avseende på samma dilemma? "Innertaket" i carporten borde väl ha en vindduk närmast bjälklaget, luftspalt och sedan panel? Garaget kommer värmas upp med golvvärme som matas från en bergvärmepump inne i huset.
 
  • Ritning över ett garage med måtten 14513 x 3312 mm, carport, kallförråd och arbetsbankar. Två bilar är markerade; en i garaget och en i carporten. Skala: 1:100.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.