S
Bor i ett gammalt hus med diffusionsöppen lösning. Tänkte tillägsisolera mellan bostad och kallvind, men vill göra rätt från början. Hur bör jag göra? Se bild för alternativ...

111.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 111.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Något blev fel, det är den övre bilden som gäller...
 
Alt1 tycker jag verkar "minst fel". Du vill stoppa den varma inomhusluften så fort som möjligt.

Men jag hade valt plast istället, så nära innertaket som möjligt och så tätt som möjligt så länge det täcks med ordentligt med isolering ovanpå.
 
Vad är skillnaden på Alt 2 och Alt 3?
 
S
tlundberg skrev:
Vad är skillnaden på Alt 2 och Alt 3?
Luftspalten upp mot golv.
 
Alt 3.
 
S
Oldboy skrev:
Alt 3.
Motivering?
 
Vindskydd ska sitta mot den sida där ev luftrörelse förekommer, dvs vindsgolvet. (Jag utgår från att innertaket är dragtätt?)

Ser inget uppenbart behov av luftspalt. Det minskar bara utrymmet/tjockleken på isoleringen, (alt takhöjden). Till skillnad från en fasad så fuktas inte golvet ner av regn, och då borde inte någon luftspalt behövas.
 
Dsl skrev:
Alt1 tycker jag verkar "minst fel". Du vill stoppa den varma inomhusluften så fort som möjligt.

Men jag hade valt plast istället, så nära innertaket som möjligt och så tätt som möjligt så länge det täcks med ordentligt med isolering ovanpå.
Jag håller med.
 
Har du ett heltäckande råspontgolv behöver du knappast något vindskydd.
Och du har väl valt "cellulosa" isolering utifrån att du inte har, kan eller vill montera plast i taket.
Inga luftspalter behövs.
Så det blir då innertak, sedan fylls det med isolering ända upp till råspontgolvet.
 
B
Alternativ 1 bör du välja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.