I vår Carport har vi ett förråd som är helt oisolerat. Mot betongplattan är det trägolv som ligger på reglar. Innerväggar saknas så det är bara reglar och panel. I ena hörnet av förrådet har stuprännan varit trasig, varför det har kommit in fukt i panelen och orsakat mögel. Gällande detta är hängrännan åtgärdad och trät är tort men man kan fortfarande se mögel. Det sitter framför allt i själva ytterpanelen, även lite i vissa delar av reglarna.

Nu vill vi isolera förrådet för att kunna göra en hundgård. Så vi behöver isolera väggar, golv och tak. Min första fråga gäller väggarna. Panelen skall bytas oavsett, men tror ni att reglarna med mögel på sig behöver bytas innan?

Hur isolerar man golvet på bästa sätt? Lyfter jag på trägolvet ser jag ju betongplattan direkt.

Tacksam för hjälp!
Jesper
 
  • Träpanel och reglar i ett förråd, visar mögelangrepp på vissa paneler och delar av reglarna. Golvet består av träplankor över en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre vägg av trädpanel med mögelfläckar i ett oisolerat förråd, synliga reglar och en eluttag med vajrar i nedre hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplankor på ett golv i ett förråd med tecken på smuts och eventuellt mögel, omgivna av skräp och sågspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar och golvplankor i ett förråd, där en del av trägolvet har lyfts för att visa betongplattan och mögelangrepp i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och hur isolerar jag taket för att bevara så mycket höjd som möjligt?
 
Du försöker ge dig på ett enormt projekt (tycker jag iaf).

Fixa panelen och se till så att taket är tätt och bygg en hundkoja som är isolerad istället. Är mitt tips.

Jag hade plockat bort reglarna på golvet och bara haft plattan öppen. Spara ett ställe där du ha hundgården tex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.