Jag ska precis ta tag i isolering av expansionskärlet, något som förra ägaren till huset inte "hunnit med" :)

Han har börjat sätta lite reglar och nätmatta runt. Jag undrar nu:

Hur mycket isolering behövs? Jag tänkte sätta reglar med matta innanför och så spånskiva utanpå alltihop. Bra eller dåligt?

Ska jag isolera röret som går ut på taket? Jag antar det. Ska jag i så fall vira matta runt det hela vägen upp i tak eller vad är bästa lösningen? Ska jag bygga "lådan" hela vägen upp så att den ansluter mot taket och fylla alltihop med isolering?

Vill inte göra nåt dumt och riskera fuktproblem eller frysning eller annan misär.
 
  • IMG_5927.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska också sätta isolering runt mitt expansionskärl nu i dagarna. Tror att det är bästa att sätta hela vägen ut till taket.
Jag hade tänkt sätta en pressning runt mitt och bygga låda efter att man ser att allt funkar.
Lycka till
 
Jag tänkte nog bygga själva lådan med reglar och spånskiva. Sätter gångjärn på ena sidan så att en sida går att öppna.

Sedan går rören från botten av exp-kärlet en bit längs golvet för att sedan dyka ner i bjälklaget. Kanske bäst att lägga lite matta över röret där också. Vilar på sågspånet men har inget ovanför sig sedan vi rev upp vindsgolvet.
 
Jag har mitt kärl på kallvinden & byggde en låda som jag fyllde med isolering. Sen tog jag en dosborr & tog ett hål från ovanvåningen precis under kärlet. Så nu smiter det värme upp i lådan, bra eller dåligt? Ja det fryser ju inte iaf.
 
Det där hålet lät väl inte som nån vidare ide.
Önskvärt är ju att ha det så lufttätt som möjligt mot vinden så att inte fuktig luft smiter upp och kondenserar på vinden.
 
Håller med Ville_Vessla och understryker att det var verkligen inte någon bra ide att borra hål i innertaket, du har gjort hål i diffusionsspärren som ska hindra att varm fuktig inneluft ska gå upp i isoleringen och skapa en trevlig och mysig tillväxtmiljö för champinjoner och andra mindre matnyttiga svampar :eek:

/R
 
I övrigt kan man generellt aldrig isolera för mycket om man har koll på diffusionsspärrar , daggpunkt och tryck , enda problemet är att det kan bli trångbott om man tar i för mycket :D

/R
 
Vi har ingen tät plast i vårt gamla hus, bara nån papp som hindrar spånet från att ramla ner i huset :D Jag har dock inga planer på att borra hål och öka luftströmningen upp på vinden i alla fall! Jag kör på min nätmatta istället. 60 mm borde väl räcka? Kan ju inte bli sååå många minusgrader på vinden väl? Får vål i så fall komplettera med ytterligare isolering.
 
Allt beror ju på hur ofta vattnet kommer att "omsättas" i kärlet?

Är kärlet anslutet på toppen eller botten av systemet, dvs är det varmt vatten eller kallt vatten som stiger

Om det kommer att stå still på samma nivå under lång tid?
Det kan göra det när du te.x åker bort på din efterlängtade vintersemester till mallorca och grisfester i 4 veckor över jul och nyår och du kör på elpatron, då är nivån väldigt statisk te.x :rolleyes:

btw: den där "pappen" oftast svart är tänkt som diffusionsspärr, det var vad man använde förr, den har ett visst luft genomsläpp med tiden, men i kombination med endast ett tunt lager spån som man hade förr så ventilerar all fukt bort ändå ...

Tilläggsisolerar man vinden bör man tänka på diffusinsspärren också, tror iofs sällan någon göra det ... men i kombination med rejält påfyllnad av isolering på vinden samtidigt som man bara har självdrag bör man nog kontrollera miljön närmast innertaket i spånet efter någon tid
Har man riktigt tur så har man blivit rik!, man kan ha fått en champinjonolding på köpet :D

/R
 
rog_ohl skrev:
I övrigt kan man generellt aldrig isolera för mycket om man har koll på diffusionsspärrar , daggpunkt och tryck , enda problemet är att det kan bli trångbott om man tar i för mycket :D

/R
De va många om, att tillägsisolera vindsbjälklaget är riskfyllt eftersom man sänker tempen på vinden vilket ger högre relativ luftfuktighet där med allt annat oförändrat.
 
För att förtydliga mitt bygge så har jag ett liggande kärl på takstolarna, byggt låda runt, isolerat runt & uppe på. Så som jag ser det är denna del i stort sett en förhöjning av taket på ovanvåningen just där kärlet ligger. Min tanke va att värmen inte kommer längre än lådan. Kattvinden är för övrigt täckt med spån som ska ut nästa år & ersättas med lösull & då fyller jag över detta kärl också.
 
Ja har du bara säkerställt att luften som kommer nedifrån aldrig kan kondensera i isoleringen så är det lungt, men har du någon diffusionsspärr ovan/omkring kärlet?

Den varma fuktiga luften kommer oavsett alltid att vandra uppåt och när den möter kallare luft kondenserar den, och sker det under tillräckligt lång tid och daggpunkten ligger i isoleringen så är det ju inte bra, men fukt i isoleringen är ju en bra start för många framgångsrika år som livsmedelproducent om inte annat :D

/R
 
Vira några varv självbegränsande värmekabel runt kärlet och sedan ett tunt lager värmetålig isolering kanske mineralull+hönsnät ,allpolig brytare i rummet nedanför,slå på på hösten och stäng av på våren,så löste min installatör det i stugan,jag har +10 grader där på vintern så det kan bli minusgrader på vinden när det är smällkallt ute,funkar för mig.
 
Hmm, värmekabel låter ju intressant, var hittar man sån?
Har dock ingen ström på vinden, då blir jag väl tvungen att borra hål i taket för att dra upp sladd men har inget jordat på övervåning så det känns ju inte så aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.