Hej!

Jag håller på att renovera mitt kök och undrar hur jag ska hantera PEX-rören som just nu ligger längst golvet. De behöver böjas upp så de kommer in i det blivande diskbänksskåpet och helst bör de komma upp innan avloppet.

Jag har markerat med rött var diskbänkskåpet ska stå och med grönt där jag skulle vilja att PEX-rören kommer upp. Utrymmet under skåpen blir 10 cm.

Jag har aldrig hanterat PEX-rör innan och upplever dem tunga och att det är motstånd när man försöker böja till dem. Är rädd att jag ska råka vika dem och orsaka en vattenskada men det kanske bara är min okunskap. Har inte lyckats få tag i någon som vill komma och göra ett så ”litet” jobb. De flesta förväntar sig att iallafall få installera en blandare och diskmaskin om de ändå ska köra ut. Hur ska jag tänka med rören?

PEX-rör längs golvet med markeringar för diskbänksskåp och rördragning i ett kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns speciella böj-stöd.
Googla ”bockfixtur PEX”, kostar några tior.
 
  • Gilla
Feffi
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Feffi
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Köp två av dessa, det skulle bli kalasbra för dig.

[länk]

Sätt även fast din PEX så den inte ligger lös.
Tusen tack för länk! Ska beställa två sådana och klämmor så jag kan fästa rören i väggen. Jag antar att man ska välja tomrörets diameter vid valet av fixtur? Eller?
 
F Feffi skrev:
Tusen tack för länk! Ska beställa två sådana och klämmor så jag kan fästa rören i väggen. Jag antar att man ska välja tomrörets diameter vid valet av fixtur? Eller?
Ja, tomrörets dim på stödet.
 
  • Gilla
Feffi
  • Laddar…
leby leby skrev:
Ja, tomrörets dim på stödet.
Tack! Bör jag stänga av vatten och ta bort proppen när jag lägger in det i fixturen eller är det okej att göra det när det ligger tryck i röret? Förlåt, jag är lite novis på det här.
 
F Feffi skrev:
Tack! Bör jag stänga av vatten och ta bort proppen när jag lägger in det i fixturen eller är det okej att göra det när det ligger tryck i röret? Förlåt, jag är lite novis på det här.
det kan vara tryck
 
leby leby skrev:
det kan vara tryck
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.