Efter sista tidens nederbörd har jag blivit varse ett stort problem med min nya utbyggnad. Det ansamlas vatten i en pöl invid grunden som långsamt rinner ner intill kantelementen. Marken lutar ifrån huset men vattnet har ingenstans att ta vägen så det bildas stora vattenpölar och "svämmar" över det lilla fallet som ligger ifrån huset. Ytterligare ett problem är att det rinner en massa vatten ifrån vändplatsen in på min tomt som så småningom slutar i pölen invid huset. Jag har lite bilder som symboliserar problemet.

Vattenpölar på grusuppfarten bredvid en grön husvägg med synligt stuprör och bakgrund av regnväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten kommer ifrån vändplatsen och delvis min egen tomt ner mot min uppfart i floder nu när det regnar som mest. Jag la häromdan en temporär vall för att leda vattnet mot häcken. Men den pöl som bildas vid häcken svämmar över och vattnet rinner tillbaka mot huset..

Vattenpölar nära husgrund med en bil parkerad, vattenflöde synligt på en grusig uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man själva pölen som ligger an mot huset. Grunden syns inte pga vinkeln men är av samma typ på den gröna delen av huset som den röda.

Vattenpöl intill grön husvägg med synlig grund och en rosa-randig rullad matta på grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den här bilden har pölen runnit undan något men här ser man grunden där vattnet rinner ner (förhoppningsvis i dräneringsröret som ligger en bit ner).

Mina egna tankar går såhär

Vattenpöl vid husgrund med markerade förslag till lösningar för dränering efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Här är vändplatsen.
2. Här tänkte jag lägga någon sorts dräneringsränna som lutar bortåt i bilden.
3. Här tänkte jag gräva ner en dagvattenbrunn vid vänster typ vid häcken som rännan ansluter mot. Brunnen kopplas med vanligt orange 110 rör till röret som sticker upp i bilden under det svarta stupröret.

Är det en bra eller dålig idé? Kom gärna med åsikter och funderingar på andra lösningar eller förbättringar.
 
Vem är väghållare för vändplanen? Kanske går att få dem att ordna en bättre avrinning eller en gatubrunn?
 
B b8q skrev:
Vem är väghållare för vändplanen? Kanske går att få dem att ordna en bättre avrinning eller en gatubrunn?
Det finns en vägförening som jag kontaktat angående problemet men inte fått någon respons. Tänker fortsätta ligga på där men tänker att jag även bör ha en lösning för mitt eget vatten. Även om det inte är så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.