J
Hej på er, nyss blivit medlem och en aning förrvirrad men det släpper väl så småningom förhoppningsvis.

har ett älvsbyhus 100c som jag försöker få någon ordning på och det som nu är på tapeten är hur jag får ut två sovrum utan allt förstor ingrepp. det är bara två sovrum i huset och vi har nu två små under 2 och jag vill inte sätta ut en av dom i ekodelen riktigt än men ser ingen annan lösning

bifog planritningen. den ser ut så fast det är dubbelgarage så ekodelen är större med tre fönster
 
  • planritning2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv tvåbarnsfar och första funderingen är om de inte under en tid kan dela rum?

Jag hade nog personligt valt att de skulle sova i sovrummet nära er.
Fungerar säkert utan problem upp till 8-10 års ålder. Först nu med två vanliga juniorsängar eller sådana som man kan dra ut efter de växer och när de blir tillräckligt stora eventuellt en våningsäng eller då dela på dem.

Jag hade gjort ekorummet som främst lekrum istället för sovrum nr 2. På det viset behöver man inte ha massa leksaker i sovrummet. Utan det räcker ju med par sängar och annat lämpligt som inte är skrymmande.

När de blir lite äldre och vill ha separata rum. Runt skolåldern skulle jag tro så är är det ju ok att då göra om ekorummet till sovrum.
 
Tror också att det kan vara en bra lösning så länge. Alternativet är nog en utbyggnad ovanför nuvarande föräldrasovrum om det är möjligt
 
Jag har ingen bra lösning, men jag förstår att ni vill ha varsitt rum till dem. Våra barn (3 och 6 år) har delat rum tills nu (har precis köpt hus). Snacka om skillnad. De kan dra sig undan och är mycket mer villiga till att städa. Sen ska vi inte tala om hur skönt det är att lägga barnen i varsitt rum på kvällen. Inget snack och inget fnitter!!!
 
J
Hej igen, jo nog kan dom dlea rum men det är på bekostnad av min natts sömn. Anja 1,10 vaknar ca 2halv 3 och väcker anton (5mån) så då går dom gång då vilket gör att jag är död där vid 4 halv 5.
hade det vart någon natt så hade det inte spelat någon roll med detta är nu 3dje månaden i rad jag stiger upp då och sedan sover dom vid olika tider så det finns ingen möjlighet för mig att vila alls..

hade funderingar på att dela av vardagsrummet mellan fönstrena, offra skafferierna och ta upp en ny dörr till det andra sovrummet i köket eller alternativ att göra det egenom det första rummet. då kan man ha det rummet med altandörr som mys/lekrum och rummet innnanför som sovrum åt pojken.
han sover ju hela natten om inte syster väcker honom och lösningen med att hans ska sova i tvättstugan har funkat fram tills nu då vagnen börjar vara för liten.
han måste ju få en säng han oxå....

Måste hur som helst riva ekodelen och sadla på ty den är bara isolerar 10 och blir smällkall då det kryper under 20 vilket det gör offta här så väggarna måste rivas och extra isoleras innan man kan använda det som sovrum.
Det jag då tänkte var att man slår ner alla tre väggarna och gör det till vardagsrum istället då fast det kanske blir förmycket förrådskänsla?!?!
kan inte tänka klart riktigt... =)
 
Om du skulle ta bort garderoberna i ert sovrum och flytta den väggen en bit ut i vardagsrummet, fram till altandörren. Dela sedan det större sovrummet i två mindre. Ett får fönster och ett får altandörr. Ta sedan bort garderoberna i det mindre sovrummet och flytta väggen så att du får en korridor. Gör dörrar till samtliga sovrum. Den lilla bit som blir kvar i korridoren kan göras till klädkammare. Alla garderober ni tar bort får flytta ut i ekodelen.

Jag har gjort en skiss på hur jag menar, tyvärr har jag inget ritprogram.
 
Jag vill i o f inte lägga mig i men jag hade fram till i a f ett års ålder tagit in anton i en spjälsäng i ert sovrum. Det kommer när han sover hela natten och att bygga om med en nödlösning för ett halvår till kanske ett år känns ju lite fel.
 
Nu har jag inte ritat något på sovrumsdelen då jag tyckte att man antingen kan lösa den som ovan eller använda det extra rummet iom denna lilla ändring.

Opps ser att jag glömde ta bort dörren i köket ....
 
  • planritning2_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni skall bygga om ekorummet till sovrum, planera det till er själva. snart är de små stora, och kan då ha ena delen av huset ifred, och ni kan vara ifred från musik mm.
Kanske lägga ngn form av badrum nära tvättstugan.
mvh
greenbay
 
Jo det var min tanke också.

 
En liten ide, vet inte om föräldrasovrummet är tillräckligt stort men ändå:

Flytta in i det lilla soovrummet och dela av det stora rummet på diagonalen så att ett barn får glasdorren ut som fönster och det andra fönstret.
Bygg en ny vägg till lilla sovrummet en bit in i det så det blir en korrido där dörrar till alla tre rum finns. Och ljudisolera mellan väggen.
När ungarna är större kan ni ta bort mellanväggen och flytta ut en i ekorummet.
Hoppas detta var förståeligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.