Hej, vårt kök är lite trångt så jag vill ta bort en vägg, en vägg som tidigare ägaren (må han brinna i helvetet av andra anledningar) har satt upp. Jag är rätt nollställd vad det gäller sådant, men det ser ju ut som om det suttit en dörr där innan föregående ägare satt upp väggen, eller vad tror ni? Om jag gissar så tror jag inte att jag behöver sätta upp någon stödjande balk eller något sådant?? Vi vill alltså inte sätta dit en ny dörr, utan ha helt öppet - rummet där bakom ska vara matsal. Bara att riva ner det som förre ägaren satt upp eller? Man ser ju vad som är nytt och gammalt..

Eller brukar dörrar ha en stödjande funktion?

 
  • vaggen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om väggen inte är bärande så finns väl inga hinder att riva den?
 
Det är ju det jag undrar? ::)
 
Oki! Såg varken sista meningen eller bilden när jag svarade, sorry  :-[
Har aldrig hört att en dörr har en bärande funktion den är ju löstagbar s a s
Men det finns säkert någon mer kompetent på området än jag som kan hjälpa dig svara på det.
 
Sorry själv du. Det var mitt fel, bilden gick inte att lägga in först, så jag editerade och la till bild och sista meningen för att förtydliga.
 
Vad har regelvirket för dimension?
Var är väggen lokaliserad i huset (ex. mitten längst med huset)?
Är denna vägg grövre en andra innerväggar i huset?
Hur ser det ut ovan och under väggen (finns det en stödjande ”mur” i grunden precis under väggen och verkar någon av takstolarna ”vila” på väggen)?

Ovan är några frågor som jag brukar börja med att finna svaret på för fortsatt analys.
 
spontant så ser det inte ut att vara bärande. .. spontant alltså.. :)
 
Reglarna är 9 cm breda. Men jag vet inte om det säger så mycket, efterom det är en riksklåpare som haft huset innan och gjort satt upp de där reglarna, och jag har ännu inte hittat något som han gjort rätt.

väggen är av en tjocklek som de flesta väggar är i huset. Dock så går det en mycket tjockare vägg genom halva huset, som du ser på bilden. Den väggen innhåller dock en skjutdörr, kanske därför den är tjockare?

Hur ska jag se om någon takstol vilar på väggen?.
Det är ingen mur under regeln som ligger mot golvet, det är trä.
Det är källare under, och källarväggarna ligger inte i linje med den här väggen, om det är till någon hjälp?

Sen så är det ungefär samma höjd som dörrarna i huset upp till det "gamla" trät. Det är därför jag tror att det suttit en dörr där.


EDIT: har ritat lite taskigt. Den tjocka väggen går mitt i huset, på längden.
 
  • hus_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns inte som att den är bärande, men det är vad jag tycker :)
 
Håller med om att den inte är bärande. Takstolarna ligger väl från långsida till långsida på huset? Därmed är de parallella med aktuell vägg. Dessutom har du tydligen ingen vägg eller pelare i källaren under så det är bara att riva!

/Ingenjören
 
Takstol.. Nu är det så att det är en övervåning ovanför. Då heter det inte takstol va? :)
Jag är lite novis, jag vet. :)

Men hur som helt, i samband med en fuktskada så tog jag upp golvet på ett ställe på övervåningen, och nu har jag kikat in under golvplankorna, och det går en tjock träbalk (heter detta bjälklag tro? det som ni kallar takstol va?) från ena långsidan till den andra, och den ligger rakt ovanpå den aktuella väggen om jag mäter. Då betyder väl detta att det är den som bär upp tyngden och inte väggen?

Känner att jag inte kan vara nog försiktig med tanke på alla andra problem jag har med det här förbannade rucklet. :)



EDIT: Så, nu är det fixat. Och huset står kvar. Tack för hjälpen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.