Hej,

Jag har för första gången bredspacklat och tycker det är så svårt.
Jag har spacklat en gång nu och slipat med en 120 papper och det känns lent men ser för hemskt ut. Jag ska bredspackla en gång till, men innan jag gör det behöver jag råd om hur jag ska göra.
Det är betongvägg som var målad innan.

Och hur ska jag göra om jag vill ha ett så lent och fint underlag som möjligt? Vilket slippapper ska jag använda?
 
  • En nyligen bredspacklad och slipad betongvägg med ojämt underlag där användaren söker råd om bästa sätt att få en jämn och fin yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Det är svårt och jobbigt att bredspackla. Det ser lätt ut på youtube tex och de använder oftast rullspackel som är mycket mer lättarbetad dock dyrare. Du kan behöva spackla 3 ggr för önskat resultat.

Ränder, spår och ”korvar” från spackelspaden är ibland enklare att skrapa bort med spackelspaden när det torkat istället för att slipa.
 
Du behöver slipa med ett grövre sandpapper först för att få bort de ojämna spacklingen. Sedan ett finare för att ytan ska bli len.
Efter lite träning kommer det bli bättre redan efter spackling. Använd ett bra spackel dessutom. Stor skillnad mellan lågpris och riktiga märken.
 
1. Grövre än 120?
2. Ska jag lägga tunnare lager spackel andra gången?
3. Hur får ni till skarpa ytterhörn?
4. Hur hårt ska man trycka när man slipar?
5. Ska jag byta märke på spackel nu? Går det?

Se bilden på spacklet jag använder
 
  • En burk med 10 liter Probau LG Lättspackel Grov, avsedd för reparation av djupare hål och skarpa ytterhörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det tog mig 25 år innan jag började bli nöjd med mitt resultat efter spackling, förstår att det är svårt att få till det.
Fick ett tips från en målare att släta till ytan med en fuktig trasa eller svamp när spacklet nästan är torrt, det minskar behovet av slipning efteråt.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, kör med 80 papper först. Sen är det inte det roligaste spacklet att få till, kör med ett mediumspackel nästa vända och helst ett med lite bättre kvalitet tex [länk]
Den verkar inte vara så enkel att hitta, har du tips på annat märke/serie?
 
Jag skulle vilja få en väldigt slät vägg, ska jag använda finspackel då? Kan jag göra det nu trots att jag redan använt medium/grov spackel?
 
C
Du kan gå på med finspackel. Min vägg blev slät med mediumspackel dock uppdstod små bubbelhål på vissa ställen som jag fick spackla igen efteråt. Jag spacklade nog 3 ggr med medium samt gick på de små hålen eftersom jag är noga :)
Om du inte skall använda vägg/takslip så finns en mycket bra handslip. Egentligen är det typen av sandpapper som underlättar här för det är som ett nät som inte sätter igen sig och håller väldigt bra men det var även bra att koppla på grovdammsugaren. Jag kommer aldrig köpa vanligt slippapper mer.

Jag ville uppnå så bra spackling som möjligt så att jag inte behövde slipa så mycket. Tänk på att ha lite mindre tryck över spackelspadens ena sida.

https://www.bauhaus.se/startkit-mirka-handy-80x230mm-for-dammfri-slipning

Slippappret ser ut så här, finns runda och rektangulära. Bauhaus har för 20:- styck men dem kan jag inte hitta på hemsidan:
https://www.bauhaus.se/slippapper-m...04579&indexName=nordic_production_sv_products
 
Redigerat:
L Lilleskutt1 skrev:
Den verkar inte vara så enkel att hitta, har du tips på annat märke/serie?
Flügger Sandplast LH eller Alcro Handspackel Medium.
Personligen skulle jag inte gått på med finspackel, det Mirka-kitet ovan är bra att köra med ihop med dammsugare.
 
När jag bredspacklar avslutar jag med att spraya en mycket fin fuktdimma med en blomdusch och sedan dra lätt över igen. Ett gammalt målartips, kräver lite träning men ger ett överlägset bra resultat, minimal slipning därefter
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Du kan gå på med finspackel. Min vägg blev slät med mediumspackel dock uppdstod små bubbelhål på vissa ställen som jag fick spackla igen efteråt. Jag spacklade nog 3 ggr med medium samt gick på de små hålen eftersom jag är noga :)
Om du inte skall använda vägg/takslip så finns en mycket bra handslip. Egentligen är det typen av sandpapper som underlättar här för det är som ett nät som inte sätter igen sig och håller väldigt bra men det var även bra att koppla på grovdammsugaren. Jag kommer aldrig köpa vanligt slippapper mer.

Jag ville uppnå så bra spackling som möjligt så att jag inte behövde slipa så mycket. Tänk på att ha lite mindre tryck över spackelspadens ena sida.

[länk]

Slippappret ser ut så här, finns runda och rektangulära. Bauhaus har för 20:- styck men dem kan jag inte hitta på hemsidan:
[länk]
Vad är skillnaden mellan Mirka och https://www.anza.se/produkter/verktyg/slipverktyg-forlangningsbart/ förutom att det blir dammfritt?
 
C
Med den där kan du klämma fast vanligt sandpapper eller använda sandpapper som Mirkas eftersom den har kardborrfäste. Kanske behövs ett skaft om det skall kännas bra.
Om jag inte minns fel klagar vissa på ledade skaft för att de fastnar av friktionen och tippar över. Rundat slipverktyg är då att föredra men det var nog bara enstaka kommentarer jag snappat upp. Kanske beror det på hur det ser ut samt teknik.

Jag tyckte Mirka var omotiverat dyrt för enkel plastbit och var tveksam men det följer med sandpapper i olika storlekar och i efterhand var verktyget värt pengarna. Nackdel är att man behöver pall för att slipa på högre nivåer.
 
Redigerat:
C Chippe skrev:
Med den där kan du klämma fast vanligt sandpapper eller använda sandpapper som Mirkas eftersom den har kardborrfäste. Kanske behövs ett skaft om det skall kännas bra.
Om jag inte minns fel klagar vissa på ledade skaft för att de fastnar av friktionen och tippar över. Rundat slipverktyg är då att föredra men det var nog bara enstaka kommentarer jag snappat upp. Kanske beror det på hur det ser ut samt teknik.

Jag tyckte Mirka var omotiverat dyrt för enkel plastbit och var tveksam men det följer med sandpapper i olika storlekar och i efterhand var verktyget värt pengarna. Nackdel är att man behöver pall för att slipa på högre nivåer.
Mirkas verktyg är värt varenda krona!! Att slippa dammet är sååå jäkla skönt. Köpte en förlängningsslang till dammsugaren också, för att slippa dra runt på den.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Flügger Sandplast LH eller Alcro Handspackel Medium.
Personligen skulle jag inte gått på med finspackel, det Mirka-kitet ovan är bra att köra med ihop med dammsugare.
Jag köpte Flügger Sandplast LH och den är galet mycket bättre och enklare att jobba med! Stort tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.