Jag har tillgång till en Arboga pelarborrmaskin som är lite använd. En äldre modell G250B. Problemet är att chucken lossnar när jag borrar. Hur göra för att den ska sitta fast?
 
  • Pelarbordborrmaskin i verkstad, grönmålad, använd, med verktygshyllor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Skrea 6 skrev:
Jag har tillgång till en Arboga pelarborrmaskin som är lite använd. En äldre modell G250B. Problemet är att chucken lossnar när jag borrar. Hur göra för att den ska sitta fast?
är väl morsekona på den så om du sätter den upp mot spår så dra ner chucken mot typ en bräda och tryck till så borde den fastna.
 
C
S Skrea 6 skrev:
Problemet är att chucken lossnar när jag borrar. Hur göra för att den ska sitta fast?
Kontrollera att konorna är rena och fria från skador.
Hur gör du när du monterar konan? "Rätt" sätt är att föra in den nästan hela vägen och sedan "stöta" in den sista centimetern eller två.
 
Konan kanske har blivit repig? Har du någon bild på det som lossnar?
 
C cpalm skrev:
Kontrollera att konorna är rena och fria från skador.
Hur gör du när du monterar konan? "Rätt" sätt är att föra in den nästan hela vägen och sedan "stöta" in den sista centimetern eller två.
Tack för tipsen.
 
useless useless skrev:
Konan kanske har blivit repig? Har du någon bild på det som lossnar?
Konan är inte repig men jag kanske göra rent invändigt?
 
C
S Skrea 6 skrev:
Konan är inte repig men jag kanske göra rent invändigt?
Gör rent och känn på ytorna med fingret/nageln. Att det finns repor och gropar är okej så länge inget sticker upp ovanför ytan. Om det gör det måste man slipa ner det med ett bryne.
 
C cpalm skrev:
Gör rent och känn på ytorna med fingret/nageln. Att det finns repor och gropar är okej så länge inget sticker upp ovanför ytan. Om det gör det måste man slipa ner det med ett bryne.
Tack. Ska jobba på detta.
 
Jag gissar att det inte är morsekonan som lossnar utan den mindre 20-30mm långa c:a 15mm i diameter.
Testa att torka rent och krita den med, typ gammaldags skolkrita eller liknande och knacka dit den.
Har samma problem och det brukar funka något år i taget.
 
J Jockeeh skrev:
Jag gissar att det inte är morsekonan som lossnar utan den mindre 20-30mm långa c:a 15mm i diameter.
Testa att torka rent och krita den med, typ gammaldags skolkrita eller liknande och knacka dit den.
Har samma problem och det brukar funka något år i taget.
Stort tack för tipset.
 
J Jockeeh skrev:
Jag gissar att det inte är morsekonan som lossnar utan den mindre 20-30mm långa c:a 15mm i diameter.
Därför hade det varit bra med bilder så man ser vad det egentligen är som lossnar...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
J Jockeeh skrev:
Jag gissar att det inte är morsekonan som lossnar utan den mindre 20-30mm långa c:a 15mm i diameter.
Testa att torka rent och krita den med, typ gammaldags skolkrita eller liknande och knacka dit den.
Har samma problem och det brukar funka något år i taget.
Är kritan för att man ska se vart den går emot eller fyller kritan funktion som talk?
 
L Lovan83 skrev:
Är kritan för att man ska se vart den går emot eller fyller kritan funktion som talk?
Tack igen.
 
L Lovan83 skrev:
Är kritan för att man ska se vart den går emot eller fyller kritan funktion som talk?
Kritan gör så att konan ”hugger” fast.
L Lovan83 skrev:
Är kritan för att man ska se vart den går emot eller fyller kritan funktion som talk?
 
Får säga att jag ställer mig oerhört tveksam till att krita konan som chucken sitter på.

Krita är kalksten om än väldigt finkornigt — chucken och konan sitter ihop med något som liknar ”sugpassning” och eventuellt smuts förstör passningen och i det här sammanhanget måste man nog jämföra krita med smuts.
Det kan inte främja passningen…

Hade en Race pelarborr som tappade chucken då och då trots att jag rengjorde både kona och chuck före montage; troligtvis berodde det på dålig passning mellan delarna.
Nu har jag en Arboga G2508 och har sedan jag köpte maskinen och bytte chuck till en ny Röhm inte råkat ut för att chucken lossnat någon gång.

Jag misstänker att det finns grader eller andra skador på delarna som orsakar att chucken lossnar på TS maskin.

Krita känns som sagt tveksamt vilket jag tycker bevisas av att effekten bara varar något år.
Så ofta ska man inte behöva trassla med en chuck som lossnar.
//Ronnie
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.