Jag har ett gammalt hus som de har dragit in vatten i -84. De tyckte det räckte med att bara dra vattnet precis innan för dörren till köket, dvs diskho och blandar kommer väldigt dumt. Det vill jag råda bot på och behöver nu eran hjälp hur jag ska lösa en del praktiska frågor.

Golvet består av spontade brädor, som vilar på rejäla stockar, och under det kommer det sand och grus. Min tanke med vattendragningen är att lyfta på de innersta plankorna, de närmast väggen, få ner rören under bjälkarna, för att dra fram dem till nästa vägg, där jag drar upp dem ovanför golvet och leder rören ovanför golvet till ho och blandare. Anledningen till att jag drar dem ovanför golvet efter den andra väggen är för att slippa dra upp alla brädor. Köket kommer ändå stå längs den väggen, så de kommer i sockeln.

Kanske svårt att förstå efter min beskrivning så kolla på en dålig planritning av huset:
http://img.photobucket.com/albums/v699/Pettjerk/Planlsninghus.png
Rören kommer alltså just nu in i nedre vänstra hörnet, för att sedan dras längst väggen med fönstren, för att i det nedre högra hörnet komma upp och gå under köket som är längst den högra väggen.

Så till saken, det jag vill ha hjälp med:
Jag har läst på lite, och verkar väldigt enkelt att dra med mjuka kopparrör. Så det är vad jag tänkt göra. Dock de gamla rören som kommer upp ur golvet för att ha gott till den gamla diskbänken, är av en hårdare koppar. De sticker ju just nu upp ur golvet, med anslutningen där. Jag vill kapa rören ner under golvet för att kunna koppla på de nya rören.
Hur gör jag det?

Sen avloppet är en annan sak. För att få ner ett avloppsrör under balkarna, måste jag antingen ta många korta, och skarva ihop dem, eller dra någon bra slang. Vad är bäst här att göra? Antar att avloppsröret måste ha en liten lutning hela tiden, stämmer det? Annat jag måste tänka på?

Tanken är att där jag ska skarva på de gamla rören med de nya, ska jag ha en lucka i trägolvet, så man kan ha lite koll på sin rördragning, så man slipper en vattenskada.
 
Jag skulle råda dig att använda PEX (plast) rör för vattnet. Dessa är ännu lättare att dra än mjuka kopparrör.
Mät ytterdiametern på de bef rören och köp raka skarvar. Tänk på att använda stödhylsor i PEX-rören. Är de bef kopparrören hårda, kan du skippa stödhylsor i dem, men är du osäker tryck i stödhylsor i dem också.
Kolla på Rinkaby rörs hemsida, så hittar du alla delar du behöver.
Avloppet måste ha lutning (fall) hela tiden. Försök dra så raka och hela längder som möjligt.
 
Redigerat:
Tack för svar. Vad har PEX för fördelar gentemot kopparrör, vad gör dem enklare att handskas med?

Det beffintliga rörert, som ett ett ganska tjockt kopparrör, har ngn form av klack vid ändan, som skruvgrejjen fastnar mot, hur får jag dit en sådan, fast längre ner på den, eller behöver man inte en sådan?

Antar att svaret på om man kan ha en slang istället för rör till avloppet är nej. Men det gör kanske inget. Kan få ner bitar som är ca 120cm långa. För köra med några sådana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.