Byta tak nu?

  • Ja

    17 Röster 85,0%
  • Avvakta

    3 Röster 15,0%
  • Antal röster
    20
Hej,

Har idag ett tak som närmar sig 50år, byggt på 70talet. Det är ytbehandlade spånskivor, läkt och betongpannor. Plåten runt om fönster, vindskivor, hängrännor och stuprör börjar också bli slitna. Jag vill byta taket men det vill inte min fru.
En hantverkare tittade på taket idag och han ansåg att det bör hålla 4-5 år till.

Jag har beslutsångest, byta idag när man har pengarna och innan det blir större problem med taket? Just nu kan dom lägga duk på skivorna och sen lägga på pannor. Om det går längre tid kan skivorna bli skadade och då är det spontning och papp som gäller, vilket kommer bli dyrare.

Uppskattar om någon som har erfarenhet av takbyte kommer med input över hur jag ska tänka, både ekonomiskt och med tänkte på takets hållbarhet.

Tack!
 
R
H hildrutt skrev:
Hej,

Har idag ett tak som närmar sig 50år, byggt på 70talet. Det är ytbehandlade spånskivor, läkt och betongpannor. Plåten runt om fönster, vindskivor, hängrännor och stuprör börjar också bli slitna. Jag vill byta taket men det vill inte min fru.
En hantverkare tittade på taket idag och han ansåg att det bör hålla 4-5 år till.

Jag har beslutsångest, byta idag när man har pengarna och innan det blir större problem med taket? Just nu kan dom lägga duk på skivorna och sen lägga på pannor. Om det går längre tid kan skivorna bli skadade och då är det spontning och papp som gäller, vilket kommer bli dyrare.

Uppskattar om någon som har erfarenhet av takbyte kommer med input över hur jag ska tänka, både ekonomiskt och med tänkte på takets hållbarhet.

Tack!
Har du pengarna så är det oftast billigare att byta innan skador med inläckage uppstår..
Se till att syna av spånskivorna ordentligt innan underlagstäckning..
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Jag vet ju inte så mycket om sådant här men vi bytte precis papp och pannor på vårt tak från 1974.

Vi hade inga problem med taket men märkte att pappen var lite hård. När jag bytte hängrännor för ett par år sedan märkte jag av det.

Vi hade pratat om takbyte under de senaste fyra åren och det var framförallt min fru som ville få det gjort.
Jag går väl i pension om 6-7 år och vi ville få det gjort nu när vi har pengarna och få ett tak som lär hålla länge till. Allt trä är i gott skick så det blev alltså bara papp och pannor samt plåt.

Vi satte solpaneler samtidigt.
 
  • Gilla
hildrutt
  • Laddar…
Nu vet man inte med säkerhet, men det är ytterst lite som talar för att priserna på material och arbete kommer att sjunka. Med största sannolikher kommer priserna fortsätta uppåt.
Som du själv är medveten om, så kommer det sannolikt innebära betydligt mer arbete och material, om några år. Om du dessutom har pengarna nu, så borde du inte tveka. Det är inte säkert att du har samma ekonomi om några år.
 
  • Gilla
hildrutt
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag vet ju inte så mycket om sådant här men vi bytte precis papp och pannor på vårt tak från 1974.

Vi hade inga problem med taket men märkte att pappen var lite hård. När jag bytte hängrännor för ett par år sedan märkte jag av det.

Vi hade pratat om takbyte under de senaste fyra åren och det var framförallt min fru som ville få det gjort.
Jag går väl i pension om 6-7 år och vi ville få det gjort nu när vi har pengarna och få ett tak som lär hålla länge till. Allt trä är i gott skick så det blev alltså bara papp och pannor samt plåt.

Vi satte solpaneler samtidigt.
Tack för svaret! Får ma. Fråga vad kalaset landade på för er? Solpaneler exkluderat
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
H hildrutt skrev:
Hej,

Har idag ett tak som närmar sig 50år, byggt på 70talet. Det är ytbehandlade spånskivor, läkt och betongpannor. Plåten runt om fönster, vindskivor, hängrännor och stuprör börjar också bli slitna. Jag vill byta taket men det vill inte min fru.
En hantverkare tittade på taket idag och han ansåg att det bör hålla 4-5 år till.

Jag har beslutsångest, byta idag när man har pengarna och innan det blir större problem med taket? Just nu kan dom lägga duk på skivorna och sen lägga på pannor. Om det går längre tid kan skivorna bli skadade och då är det spontning och papp som gäller, vilket kommer bli dyrare.

Uppskattar om någon som har erfarenhet av takbyte kommer med input över hur jag ska tänka, både ekonomiskt och med tänkte på takets hållbarhet.

Tack!
Om du ska kosta på dej takbyte tycker jag att du ska passa på att lägga råspont och underlagspapp och satsa på riktigt lertegel, att återigen välja lågpris lösningar (duk, betongpannor) tycker jag verkar lite dumt.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du ska kosta på dej takbyte tycker jag att du ska passa på att lägga råspont och underlagspapp och satsa på riktigt lertegel, att återigen välja lågpris lösningar (duk, betongpannor) tycker jag verkar lite dumt.
Vad jag kan läsa mig till fungerar duk och betongpannor lika väl.
Kan du länka till en artikel eller någon information där jag kan läsa på eller kan du utveckla mer?
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
H hildrutt skrev:
Vad jag kan läsa mig till fungerar duk och betongpannor lika väl.
Kan du länka till en artikel eller någon information där jag kan läsa på eller kan du utveckla mer?
Absolut fungerar det väl med duk och betongpannor, jag hävdar att det är bättre med råspont,underlagspapp och lertegel.
Jag har själv tak med hundraåriga tvåkupiga tegelpannor, varför skulle man välja betongpannor som kanske bara har halva livslängden?
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
H hildrutt skrev:
Vad jag kan läsa mig till fungerar duk och betongpannor lika väl.
Kan du länka till en artikel eller någon information där jag kan läsa på eller kan du utveckla mer?
Enligt min erfarenhet som snickare så fungerar duk och betongpannor lika bra. Lerteglets fördel är enbart estetisk.
 
  • Gilla
hildrutt
  • Laddar…
D
H hildrutt skrev:
Hej,

Har idag ett tak som närmar sig 50år, byggt på 70talet. Det är ytbehandlade spånskivor, läkt och betongpannor. Plåten runt om fönster, vindskivor, hängrännor och stuprör börjar också bli slitna. Jag vill byta taket men det vill inte min fru.
En hantverkare tittade på taket idag och han ansåg att det bör hålla 4-5 år till.

Jag har beslutsångest, byta idag när man har pengarna och innan det blir större problem med taket? Just nu kan dom lägga duk på skivorna och sen lägga på pannor. Om det går längre tid kan skivorna bli skadade och då är det spontning och papp som gäller, vilket kommer bli dyrare.

Uppskattar om någon som har erfarenhet av takbyte kommer med input över hur jag ska tänka, både ekonomiskt och med tänkte på takets hållbarhet.

Tack!
Det beror väl även på hur länge ni ska bo kvar.
 
Kan inflika med en liten nackdel med frihängande duk ovanför ett äldre undertak (i mitt fall spåntak). Möss tuggar gärna hål på den (har hänt hos mig)
 
D din granne skrev:
Det beror väl även på hur länge ni ska bo kvar.
Tills vi blir för gamla 😅 nej men vi är 35 år idag och planen är väll att flytta ut runt pensionsåldern
 
A AG A skrev:
Enligt min erfarenhet som snickare så fungerar duk och betongpannor lika bra. Lerteglets fördel är enbart estetisk.
Tycker du att ett ca 50årigt lertegel tak behöver brytas?

Jag tänker att ett betongtak är tätare men har sämre hållbarhet.
 
A AG A skrev:
Enligt min erfarenhet som snickare så fungerar duk och betongpannor lika bra. Lerteglets fördel är enbart estetisk.
Nja lertegel har väl flera rätt vedertagna fördelar t.ex. lägre vikt samt upp till dubbla livslängden. Men visst som snart pensionär så har man personligen inte så mycket nytta av livslängden.
 
H hildrutt skrev:
Tack för svaret! Får ma. Fråga vad kalaset landade på för er? Solpaneler exkluderat
Vi ringde fyra firmor och lät tre lämna offert.
240000 Inte nytt takfönster
204000 Nytt takfönster ingick
193000 Nytt takfönster ingick

Vi tog den för 193000.
Gick ganska snabbt och vi är nöjda med hanterandet av våra frågor och påpekanden.
Som exempel hade vi när vi köpte huset -på rekommendation av den byggingenjör som besiktigade innan köpet 2005- satt några ventiler i råsponten under pannorna.
När jag en dag kom hem såg jag att det var papp över hela taket och även över hålen. Kollade direkt med byggledaren och det var inga problem. Byggarna hade märkt upp var ventilerna var men låtit pappen täcka hela taket över helgen ifall det skulle regna. När jag kollade efter nästa arbetsdag hade de satt ventilerna på plats under pannorna.

Kan tillägga att alla firmorna var rekommenderade, ingen hade ekonomiska problem och alla var trevliga. En kom på lördagen dagen efter jag ringde och frågade om offert.
 
Redigerat:
  • Gilla
hildrutt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.