Hej

Ordentligt trött efter renovering en stor del av dagen så hjärnan hänger inte riktigt med. Den andra brädan blev inte riktigt gjord men eftersom det bara är en gästtoa orkar jag inte lägga om den raden:). Nu har jag i alla fall på 3:e raden lagt en bit som är 40cm, hur ska jag göra sen? Själva rummet är 1300mm och golvet är 1200mm. Finns det någon "regel" eller är det bara att tänka till? När jag lagt golv innan har det varit större rum och då blir det mycket lättare tycker jag.

WP_000924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golvtillverkarna brukar rekommendera att du inte har bitar kortare än 20 cm. Du får nog offra lite fler "brädor" för att få det snyggt.
 
Jag skulle nog kapat varenda bräda härefter och lagt exempelvis 300+1000 eller 400+900 med växelvis lagda skarvar. Då får du skarvarna så långt ifrån varann som möjligt utan att ändbitarna blir för korta, som den lilla fjutten i bortre änden på rad två. Jag tycker du ska ta bort den lilla biten på rad tre och börja om därifrån.
 
Tackar för råden! Såhär blev resultatet i alla fall.

WP_000928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Det här skulle möjligen kunna vara forumets kortaste tråd från ställd fråga till färdigt resultat. :D

Det blev ju bra! Ser att du tog dig i kragen och gjorde om även rad två. (y)
 
Har du använd fuktskydd i skarvarna, vilket är att rekommendera när det finns vatten som kan rinna ned på golvet, speciellt med fasade kanter?
 
Jag har inte lagt något fuktskydd i alla fall, visste inte ens att det fanns. Känns sådär viktigt i det här rummet även om det nu inte vore dumt. Nu är det i alla fall försent! Ska skicka över lite före/efter bilder när det hela är klart. Finns även ett angränsande rum som ska få sig en liten omgång:).
 
Ja, då blir det lite före och efter bilder här. Har lite småpill med lister, skruva fast toastol och så vidare kvar men på det stora hela så är det klart.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu skall jag vara lite småelak.
Hoppas att Locos inte tar illa upp, det är inte illa ment men jag är lite trögfattad :(

Enda skillnaden är färgen på golvet va?
Hade det inte varit enklare att bara betsa/lacka det gamla golvet?
Eller är det gamla en plastmatta?

(Vi kan ju inte lämna tråden efter 8 inlägg)
 
Du är inte elak det minsta utan bara frågande:). På toan var det innan en plastmatta i "bok" och ett par räliga lister som inte alls passade in i resten av huset.

Rummet utanför som innan varit en gammal farstu låg där fula klinkersplattor. Observera den snygga listen som där var innan i form av en impregnerad bräda. Det plus en spånskiva ovanför som inte var målad eller spacklad runt. Sedan var där även ett par gigantiska trösklar.
 
WP_000855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_000866.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är jag med!

Håller med om att det var en lustig golvläggning.
Det blir kanske lätt så när man tar ett rum i taget, och missar helheten.

Men toalettgolvet:
Folk skriver ju här jämt att det måste vara täta golv även på toaletter.
Det där golvet är i och för sig snyggt, men är det "godkänt"?
 
Det beror på vad som finns under, är det inget tätskikt under är det inte godkänt.
 
som det ser ut på första bilden så är det nog bara golvspån och en foam, så det är inte enl. "reglerna"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.