Hej!
Jag planerar att bygga en brygga ovanpå en gammal stenpir nu i sommar. Stället ligger norr om Gävle i en skyddad vik men det kan bli ganska tuff is. Det är lite speciella förutsättningar att bygga på men min avsikt är att nyttja piren för att skydda mot isen.

Vg se bild nedan.
På ”hitsidan” är min plan att välja ut de största stenarna i botten, borra ned några armeringsjärn, gjuta plintar med balkskor i och därpå lägga en bärlina.

På ”bortsidan” kommer bryggan inte sticka ut över vattnet, här tänkte jag fästa balkskor i sprängstenarna och lägga regelverket direkt på.

Bifogar en skiss över både konstruktionen och bilder på piren. Vad är era tankar om projektet? Skulle ni göra ngt annorlunda? Svaga punkter? Tacksam för synpunkter!
 
  • Gammal stenpir vid vattenkant, delvis under vatten, med skog i bakgrunden, norr om Gävle. Stora stenar och gräsmark ovanför piren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal stenpir vid en skyddad vik med utsikt över vatten och skog i bakgrunden, planerad plats för brygga ovanpå piren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal stenpir med några plankor ovanpå som sträcker sig ut i en sjö, omgiven av gräs och stenar, med skog och blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenpir vid vattenkant omgiven av gräs och grus, med utsikt över ett lugnt vatten och en skog i bakgrunden under en delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över en bryggkonstruktion visar placering av stolpar/plintar, bärlina och trall. Måttangivelser och produktdimensioner är markerade i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.