Hej forumet! Vi köpte det här huset i januari och är lite nybörjare så det här är säkert det första av många inlägg här.

Det är en 70-talsvilla med träpanel på gavlarna, förrådet och garaget. Runt förrådet/grovköksingången är det ganska rötskadat.
Framsidan:
Röd träpanel med groventré inramad av metallbeslag, sliten dörrmatta och elinstallationer. Växter vid sidan om. Underlagspapp synlig under panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den röda träpanelen närmast marken är svårt rötskadad med flera bitar trä som lossnat eller är i ett upplöst tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rötskadat trä på basen av rödfärgad fasadpanel, synlig färgbortfall och mögel längs kanterna, med flagor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan:
Närbild på fasaden av en röd träbyggnad med rötskador på panelen och fönsterkarmen. Färg som flagar och misskött trä syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd träpanel med synliga rötskador längst ned nära marken, omgiven av växtlighet och en blå svarta leksak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur hade ni gjort: skarvat brädorna, bytt de dåliga eller bytt allt?

Ena gaveln och garaget verkar på något sätt vara felmålade:
Gaveln:
En 70-talsvilla med rödmålad träpanel på gaveln, två fönster centrerade och en mindre ventilationsöppning till höger; träet visar tecken på fukt- och rötskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd träpanel på husgavel med flagnande färg och synliga skador på träet ovanför en fönsterram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av träpanel på en husgavel med röd färg som flagnar och visar mögel eller rötskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garaget:
Bild på en garagelänga med tre garageportar i brunt, omgiven av rödmålade träpaneler. Träpanelen vid den vänstra garageporten är skadad och släpper färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rötskadad träpanel på gaveln av en 70-talsvilla. Färgen är flagad och träet är skadat, särskilt vid nedre delen av panelbrädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gaveln har en målare kommit och tittat på och hans utlåtande var "kaputt". Han skrapade lite för att visa hur lätt färgen lossnar och hur illa träet ser ut under. På den tredje gavelbilden kan man också se en "ådra" med luft mellan färgen och träet, där fukt säkert samlas. Han skickade offert för att skrapa/grunda/måla och att det skulle hålla ett tag till, 5-10 år. På garaget ser det ungefär likadant ut, färgsläppet är från att jag har klämt lite på brädan och den bara har smulats sönder.

Hur hade ni gjort med gaveln, anlita snickare för att byta dåliga plankor eller låta målaren täcka över det ordentligt och låta det stå ett tag till? Vilken sorts färg borde man köra på då?

Tack för svar!
 
Att måla är bortkastad tid. Man målar inte ruttet virke.
Bta alla brädor som är dåliga och om det är några som är bra skrapa dem eller byta alla.
Sen måla

Eller så väntar du och gör ingenting tills du har råd att göra det ordentligt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Att måla är bortkastad tid. Man målar inte ruttet virke.
Bta alla brädor som är dåliga och om det är några som är bra skrapa dem eller byta alla.
Sen måla

Eller så väntar du och gör ingenting tills du har råd att göra det ordentligt.
Tack för tydligt svar! Skönt att jag inte lyssnade på målaren då.

Min plan är i så fall att byta brädorna jag når själv, och ta in snickare för resten.
 
På huset hade jag börjat med att byta all panel på den sämsta sidan, de nya brädorna hade jag målat med slamfärg.
 
  • Gilla
KajsaGuld och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.