Hej,

Vi håller på att planera en halvstor badrumsrenovering.
Badrummet är uppdelat i 2 delar en dusch del som har vårtrumsmatta på golv och väggar. Denna planerar vi inte att röra utan ta i ett senare skede med hjälp av proffs som sätter nytt tätskikt.

Det vi vill göra i denna runda är istället att fixa till toalett delen.

Nu till mitt problem.

1) För många årsedan (långt innan vi köpte huset) så fanns det en dusch i toalett delen vilket gjort att man har satt ett avlopp och lutning för avrinning mitt på golvet. Se bild.
Hörn av badrum, toalett till höger, papperskorg, kakelväggar, golvbrunn, beigea toner, skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu vil vi varken ha avloppet elle denna nersänkning för dusch mitt på golvet. Hur löser jag detta på bästa sätt? Täpper till avloppet och flytspacklar över allt?

2) Det nuvarande golv matteriallet är vad jag tror någon form av epoxy färg (väldigt ful). Måste jag ta bort detta innan jag lägger kakel eller kan jag bara köra på ovanpå? Det verkar sitta ganska hårt men har sprukitt på sina ställen.
En närbild på en granit- eller terrazzoyta med en mindre defekt eller fläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under är betongplattan så det gör ingen större höjd skillnad.

Detta är ett fritidshus men från 1870 talet (badrum troligen byggt på 1960 talet). Vi försöker renovera med gammla material och plocka bort 60 talet så mycket som möjligt.
 
Redigerat:
BirgitS
Du skriver om att badrummet är uppdelat i två delar. Menar du då att funktionerna är uppdelade på två helt separata rum eller något annat?

Rum med toalett och handfat men utan dusch/badkar ska ha tätskikt på golvet med uppvik 5-10 cm på väggarna. Läs själv branschreglerna från BKR och Säker vatten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du skriver om att badrummet är uppdelat i två delar. Menar du då att funktionerna är uppdelade på två helt separata rum eller något annat?

Rum med toalett och handfat men utan dusch/badkar ska ha tätskikt på golvet med uppvik 5-10 cm på väggarna. Läs själv branschreglerna från BKR och Säker vatten.
Precis det är två olika rum för funktionerna. Man går in i badrummet och sen in till höger ligger duschrummet. I sin egen lilla del med eget avlopp.

Hmm kanske fått för mig fel angående tätskikt på golv. Får kolla närmare men du har säkert mer rätt än jag. har egentligen inget problem med att lägga tätskikt på golvet (förutsatt att det går att få att sitta). Just nu är det verkligen inget tätskikt iallafall.
 
En bättre vy över rummet , oavsett om det inte är En dörr mellan de 2 delarna eller en högkant som delar av så bör golvet läggas med tätskikt, en toalett idag lägger Man tätskikt med uppvik på idag
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du skriver om att badrummet är uppdelat i två delar. Menar du då att funktionerna är uppdelade på två helt separata rum eller något annat?

Rum med toalett och handfat men utan dusch/badkar ska ha tätskikt på golvet med uppvik 5-10 cm på väggarna. Läs själv branschreglerna från BKR och Säker vatten.
Hittade detta på Säkertvatten.se.
"Ja, ökade skador på grund av bland annat droppläckage från rörkopplingar och städning med för mycket vatten gör att man behöver ha ett tätskikt på golv med uppvik i toalett där underlaget behöver skyddas. Består underlaget av till exempel spånskiva eller gipsskiva ska det skyddas med ett tätskikt. Det samma gäller vid gipsvägg, då golv-väggvinkeln måste förseglas genom ett uppvik av tätskikt eller plastmatta. Enligt Boverket ska därför toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ha tätskikt på golv vilket viks upp, normalt cirka 100 mm, på vägg. Mot befintlig tröskel viker man upp så gott det går."

Tolkar jag detta rätt så behöver vi inte ha något tätskikt då vi inte har ett golv som behöver skyddas. Det är en betong platta under som bör klara en stor mängd vatten utan problem. Alla väggar är även dem betong eller lättbetong.
 
R Rickard.lj skrev:
En bättre vy över rummet , oavsett om det inte är En dörr mellan de 2 delarna eller en högkant som delar av så bör golvet läggas med tätskikt, en toalett idag lägger Man tätskikt med uppvik på idag
Även om jag är tacksam för detta svar så är jag nog inte ens i den delen av planeringen av badrumm då jag inte har ett golv att lägga tätskiktet på. Se mina frågor i ursprungsinlägget.
 
Som svar på dina frågor , ja du kan gjuta igen brunnen men Du bör veta vart delningen sitter och ta bort där ifrån och sätta en rak rör bit istället för en y delning , sen kan du ta bort grund gjuta upp och sen spackla , men hade tagit bort epoxin och spacklat hela rummet och lagt tätskikt upp till plattorna eller skall de bort å? Så oavsett bör du ha ett tätskikt på toalett delen
 
R Rickard.lj skrev:
Som svar på dina frågor , ja du kan gjuta igen brunnen men Du bör veta vart delningen sitter och ta bort där ifrån och sätta en rak rör bit istället för en y delning , sen kan du ta bort grund gjuta upp och sen spackla , men hade tagit bort epoxin och spacklat hela rummet och lagt tätskikt upp till plattorna eller skall de bort å? Så oavsett bör du ha ett tätskikt på toalett delen
Tack. Ja du var den y-delningen sitter är lite av ett mysterium. Har försökt ta reda på var avloppet går men vattenlåset är lixom gutit in i golvet så är svårt att lista ut hur det går och är gjort i gjutjärn (gissar jag på). Helst hade jag bara fyllt vattenlåset med cement och täckt över allt. Jag förstår att detta inte riktigt är idealt.

Ja kaklet ska bort och putsen bakom ska fram vi har vitputsade väggar på hela nedanvåningen.
 
Börja med brunnen å ta bort den så kan du leta fram y kopplingen . okej , men skippa inte tätskikt va du än gör , blir bara dumt i längden . Finns något som heter 1kds som är öppen uppåt som jag brukar lägga i källare
 
R Rickard.lj skrev:
Börja med brunnen å ta bort den så kan du leta fram y kopplingen . okej , men skippa inte tätskikt va du än gör , blir bara dumt i längden . Finns något som heter 1kds som är öppen uppåt som jag brukar lägga i källare
Vad jag är lite rädd för är att ledningen till handfatet (och kanske duschen) fortsätter genom avloppet på golvet.

Ska kolla in 1kds. Jag är dock ganska säker på att även med dem bästa intentioner så kommer nog inte alla branch regler kunna följas. Men allt ska ju såklart göras till bästa möjlighet.
 
BirgitS
J Jakob Berglund skrev:
Tolkar jag detta rätt så behöver vi inte ha något tätskikt då vi inte har ett golv som behöver skyddas. Det är en betong platta under som bör klara en stor mängd vatten utan problem. Alla väggar är även dem betong eller lättbetong.
Vad är det på andra sidan väggarna, dvs. gör det något om det läcker vatten genom väggen eller är allt vattentåligt även där?
I branschreglerna finns det undantag för tätskikt när det gäller källare på oisolerade betongplatta. I det fallet behöver man bara tätskikt i området för duschen och kring golvbrunnen, dvs. där det ofta blir blött.
J Jakob Berglund skrev:
Precis det är två olika rum för funktionerna. Man går in i badrummet och sen in till höger ligger duschrummet. I sin egen lilla del med eget avlopp.
Med egen dörr och duschrummet är tillräckligt stort för att uppfylla krav på våtrum, t.ex. att tätskiktet vid tröskeln är 2 cm högre än vid golvbrunnen utan att lutningen blir för stor och att dörrkarmen inte blir utsatt för vatten?
J Jakob Berglund skrev:
Ja du var den y-delningen sitter är lite av ett mysterium. Har försökt ta reda på var avloppet går men vattenlåset är lixom gutit in i golvet så är svårt att lista ut hur det går och är gjort i gjutjärn (gissar jag på). Helst hade jag bara fyllt vattenlåset med cement och täckt över allt. Jag förstår att detta inte riktigt är idealt.
Du vill nog inte ha gjutjärn som kan rosta igenom och då börja läcka. Rådet är nog att ta bort allt gammalt gjutjärn under golvet i de rum man renoverar så att man inte behöver riva upp det nyrenoverade rummet efter några år därför att det läcker avloppsvatten under det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det på andra sidan väggarna, dvs. gör det något om det läcker vatten genom väggen eller är allt vattentåligt även där?
I branschreglerna finns det undantag för tätskikt när det gäller källare på oisolerade betongplatta. I det fallet behöver man bara tätskikt i området för duschen och kring golvbrunnen, dvs. där det ofta blir blött.

Med egen dörr och duschrummet är tillräckligt stort för att uppfylla krav på våtrum, t.ex. att tätskiktet vid tröskeln är 2 cm högre än vid golvbrunnen utan att lutningen blir för stor och att dörrkarmen inte blir utsatt för vatten?

Du vill nog inte ha gjutjärn som kan rosta igenom och då börja läcka. Rådet är nog att ta bort allt gammalt gjutjärn under golvet i de rum man renoverar så att man inte behöver riva upp det nyrenoverade rummet efter några år därför att det läcker avloppsvatten under det.
1) Det är förvånadsvärt okej runt om såklart beror allt på hur mycket vatten som rinner ut. Det som kommer hända är att vattnet rinner in i rummet där vattenledningen kommer upp från egen brunn. Där kan vattnet ta sig ut. Men någon form av tätskikt kommer det bli. Något man målar på troligen. Oklart om det är isolerat under så kommer nog få välja något diffusionsöppet.

2) Finns ingen dörr och ingen sockel just nu. Kommer troligen ändras när vi gör om dusch rummet i framtiden. Då med dörr och sockel.

3) Ne tror du har rätt. Det är nog bara att acceptera att det blir ett jävla jobb att hugga sönder plattan och få det rätt. Hade det inte varit för att golvet var så fult och äkligt som det är hade jag nog bara gjort en enkel uppfräshning av rummet genom att plocka bort kaklet eller något och sen väntat några år innan vi gjorde en större renovering.
 
B
Är det gjutjärn i rören till gjutjärnsbrunnen (borde det vara) skulle jag antingen gjort en en billig lightrenovering som avviker med bkr/säkervatten (t.ex..klinker rakt på golvet, täppa till golvbrunnen) eller gjort en totalrenovering där man följer blr/säker vatten, och fixat till stammarna också.

Det finns många många toaletter där man inte har tätskikt. Det är klart att man inte måste följa bkr/säkert vatten, framförallt tycker jag man kan göra avvikelser om man gör en enklare renovering av något befintlit, och konsekvenserna av en läcka känns hyggligt ok att leva med.

Det blir så dumt i längden om man kostar på sig ordentligt och har relativt kassa stammar och gjutjärnsbrunn.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
1) Det som försäkringsbolagen är mest rädda för är droppläckage, t.ex. bakom toaletten, där dropparna kommer sakta och som med tiden går igenom väggen och orsakar skador på golv och väggar i rummet bredvid innan det upptäcks.

Om huset är från 1870-talet borde det väl finnas trä i stommen?

2) Det är ju en förutsättning för att det ska betraktas som två rum och inte ett enda våtrum, vilket alltså skulle innebära tätskikt överallt.

3) Om du egentligen inte vill renovera nu så kan du ju måla golvet bara. Det kommer att fortsätta att vara ett mycket gammalt badrum försäkringsmässigt och därmed inte just ge någon ersättning om en skada uppstår.
 
BirgitS BirgitS skrev:
1) Det som försäkringsbolagen är mest rädda för är droppläckage, t.ex. bakom toaletten, där dropparna kommer sakta och som med tiden går igenom väggen och orsakar skador på golv och väggar i rummet bredvid innan det upptäcks.

Om huset är från 1870-talet borde det väl finnas trä i stommen?

2) Det är ju en förutsättning för att det ska betraktas som två rum och inte ett enda våtrum, vilket alltså skulle innebära tätskikt överallt.

3) Om du egentligen inte vill renovera nu så kan du ju måla golvet bara. Det kommer att fortsätta att vara ett mycket gammalt badrum försäkringsmässigt och därmed inte just ge någon ersättning om en skada uppstår.
1) Det är ett korsvirkeshus med trä på utsidan men stenväggar i övrigt.

2) Så är det säkert men det kommer inte bli så då det rent praktiskt inte kan stänka utanför duschen.

3) Jo har funderat på detta också. Men känns som att det bara blir marginellt bättre än idag. Det troligaste är att om något skulle hända så kommer försäkringsbolaget hitta något att klaga på oavsätt. I dag stänger vi av pumpen när vi lämnar huset så sannolikheten för en katastrof är ganska liten och det finns inga rum som kan skadas i direkt koppling till badrummet förutom från duschen och där är planen som sagt fullt tätskikt enligt konstens alla regler. Jag förstår att det inte är dig jag behöver övertyga här utan potentiellt ett försäkringsbolag i framtiden (vilket jag troligen kommer misslyckas med) så det får blir en avvägning på nivå vi vill nå.

lägga 300kkr nu och göra det perfekt med hantverkare eller lägga 50-60kkr nu och kanske få problem i framtiden med försäkring.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.