Hej på er!

Jag har ett nybyggt garage med ryggåstak och nockbalk som jag håller på att färdigställa. Jag håller på att montera garageportarna (Crawford Basematic) och jag vet inte riktigt hur jag ska kontruera upphängningen mot taket. Tyvärr fick jag inte tag på portar med takskenor som följer taklutningen.

Min idé är att hänga upp skenorna med en vajer i varje skena, med svag lutning mot portens mittpunkt. Sedan en bräda mellan skenorna för att fixera avståndet mellan skenorna.

är dock lite orolig för att det inte blir helt stabilt i sidled. I ytterkant av skenorna är det drygt 140cm till innertaket.

Hur har ni andra i liknande situation löst detta? :D

/Fredrik

vY7Mz8h.jpg zYyixcu.jpg
 
Jag hakar på här med ett liknande problem. Garageportarna ska väl fixeras både i höjdled och sidled. Jag hade tänkt mig stag i V form upp till taket för varje skena men inte riktigt vetat var man hittar lämpliga stag men dessa takskenor kanske är vad jag sökt. Hade väl hoppats hitta lämplig vinkel eller L profil.


Vad används normalt takjärn till?

/Mats
 
S senmathal skrev:
Hittade denna på Bauhaus efter lite sökande. [länk]

/Mats
Såna eller liknande vinkelprofiler används "professionellt" vid portmontage. Brukar bli stabilt och bra. (y)
 
Där ser man. Hur brukar dom sättas för att uppnå bästa stabilitet när man har en bit upp till tak. Jag hade som sagt tänkt mig ett V till varje skena men det kanske blir nog så bra att dela på V:et med en halva på varje skena och ett stag emellan om ni förstår hur jag menar?

Såg också att Ahlsell verkar ha stort sortiment av olika profiler. https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...ndelfasten-och-konsoler-med-l-profil/3820298/

/Mats
 
S senmathal skrev:
Där ser man. Hur brukar dom sättas för att uppnå bästa stabilitet när man har en bit upp till tak. Jag hade som sagt tänkt mig ett V till varje skena men det kanske blir nog så bra att dela på V:et med en halva på varje skena och ett stag emellan om ni förstår hur jag menar?

Såg också att Ahlsell verkar ha stort sortiment av olika profiler. [länk]

/Mats
De brukar monteras som en triangel, lås ihop tre delar med M8 vagnsbult och mutter, det ger maximal styrka. Större triangel ger större stadga, men ser bulkigare ut med.

Typ såhär:
Metallkonstruktion i triangelmontage med M8 vagnsbult och mutter på en garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man sätter ett järn i taket på tvären, längden på det bestäms av vad det finns och fästa i.
Sen pendlar man ett järn rakt ner, och ett snett inåt, kanske 40 cm in på takskenan, som slutar ovanför portskenan.
Man skruvar ihop det med korta M8 och mutter, det finns speciella skruvar, typ som vagnsbult, just för att dra ihop takjärn.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Tack tack! Informativt och bra. Jag bygger ett nytt garage och har satt upp två portar tillfälligt direkt i väggreglarna för att få tätt över vintern. På den ena porten har jag inte ens satt dit takskenorna då jag inte behöver öppna den. På den andra har jag gjort en högst primitiv träkonstruktion som jag hängt över takstolarna. Men det funkar och porten går att öppna.

När jag sedan gör insidan på garaget måste portarna bort igen för isolering och montering av väggspån och gips och sedan upp igen. Men det är värt det extra besväret för att kunna hålla torrt och dragfritt i det halvfärdiga garaget.
 
Takjärn! Jag visste att denna typ av järn fanns men kunde inte hitta vad de kallades. Var t.o.m. på Bauhaus här om dagen för att leta efter dessa, men kunde ej hitta. Får dit igen och inventera deras utbud.
 
Till min port följde takjärn med, dock inte tillräckligt många.

Tänk på en sak, det är inte säkert att du sätter upp skenorna i perfekt vinkel, så provkör porten innan du monterar upp det slutgiltigt. Jag fick justera några centimeter på min port för att den skulle glida perfekt.

Jag valde dock att sätta två tvårgående "balkar" av takjärn som skenorna (och motorn) sitter fast i och det är dess som sedan sitter fäst i taket. Mycket lättare att finjustera då. Dessutom har jag ett perfekt förråd för tomma flyttkartonger ovanpå dessa nu... :D
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Väcker en gammal tråd.

Fredrik Enarsson hur blev resultatet? Vad använde du för material i slutändan? Ska göra samma montage med mina garageskenor men mitt tak har lite mindre lutning.
Har du bild så man kan få lite inspiration? Dåligt med bilder på lutande tak och garageportar på Google.

Mvh Didrik
 
@CD.Eriksson

Hej! Jag löste det med 70cm hyllkonsoller från Jula. (Fanns i kortare längder också). Och för att stödja upp i höjd- och sidled i bakkant av skenorna så använde jag vajer. Två 45*45 användes för att fästa arrangemanget. Detta blev förvånansvärt stabilt, även om det ser lite hill billy-aktigt ut.

På bilderna var allt ej ännu färdigställt.

Installationsprocess av trähyllor med metallkonsoler och vajrar för stöd, ej helt färdigställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.