ska lägga ett trädäck under mitt stora däck för att där kunna bygga en liten snickarbod undrar hur jag på bästa sätt kan utnyttja min befintliga konstruktion som håller i det stora däcket med pool etc. kanske är dumt ?

måste jag gjuta nya plintar eller finns det något smartare sätt ? Har borrat i stenarna men hittar inte riktigt rätt saker för sedan fästa balkarna i då nivåskillnaderna är som dom är. Behöver säkert komma upp 110cm om jag nu inte nyttjar järn stolparna på något sätt finns det balkskor att fästa på stolpar ?

Peter
 
  • Byggarbetsplats med stolpar, ojämn stenig mark och konstruktionsdelar för ett däck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underkonstruktion av däck med stolpar och balkar ovanpå sten och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underkonstruktion av ett stort däck med metallstolpar och träbjälkar över stenig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av trästomme till en snickarbod med synliga berg och stolpar, undersida av däck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion under däck med järnstolpar och träbjälkar över stenig terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Ja, det finns balkskor att fästa på stolpar
 
  • Gilla
Pettan1979
  • Laddar…
Något du kan skicka bild eller länk på? Hittar nämligen inget.
 
Tack absolut det är nog enda chansen hade helst sluppit perforera järnstolparna eftersom de håller i hela konstruktionen ovanför men måste nog göra det om jag inte vill gjuta upp något som är 120cm högt

Tack
 
T
Svetsa
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Tack , Klart det vore det mest logiska men som ny husägare och ett antal nedlagda kronor på verktyg svets vore ju grymt men mycket annat går före. Men om du svetsar kanske du kan svara på lite hållfastlära är det riskabelt om jag bara borrar upp stålet drar balkarna med bult eller borrar in balkskor ?
 
Åsa Lund
Snickarbod. Gissar att den inte ska vara isolerad.
Hur högt har du under däcket som finns idag? Kan du ordna snickarbod under däcket?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Snickarbod. Gissar att den inte ska vara isolerad.
Hur högt har du under däcket som finns idag? Kan du ordna snickarbod under däcket?
Ja, precis?

Vad är en snickarbod? För Emil var det ju ett litet kyffe han blev förvisad till, för vissa är det ju ett ställe där man parkerar maskiner som väger ton ....

Hur stort ska golvet vara? Är det bara det avlånga området mellan metall- och trä-stolparna?

Jag hade nog undvikit att göra åverkan på metallstolparna, man skulle ju kunna ställa en trästolpe "i" den och lagt reglar på ..

Ett annat alternativ, som kanske känns mindre permanent dock, är ju terassfoten ...
 
Redigerat:
Lägg bara balkarna som du gjort. Höj sedan upp dom till rätt höjd med en stämp undertill. Alltså en brädbit under regeln så du får den nivå du vill ha.
Skruva sedan en tvärgående regel mellan alla balkarna så du låser hela konstruktionen i sidled. Fäst bärlinan i den gjutna kanten längst ut.

Sedan kan du eventuellt försöka låsa bärlinan i den innre delen också på något vis. Men hade nog helst lämnat stolparna som står där helt orörda om möjligt. Räcker nog att du borrar ett hål i två fundament, sedan fäster du stämpen i denna. Behöver inte vara något kraftigt. Handlar bara om att låsa bärlinan så den inte kan trilla ner från gjutblocken.

Alternativt kanske man kan skruva fast en träribba på diagonelen under bärlinan, bara för att undvika att konstruktionen kan vrida sig. Är sedan bärlinan fäst ordentligt i den gjutna ytterkanten så borde det räcka!
 
Redigerat:
ja jag har enorm yta under detta pooldäck som är utbyggt över ett stup så det är 8-9 m upp till däcket , så väldigt mycket yta som inte går att använda om jag inte fyller upp det jämt och då tänkte jag enklare att bygga ett förråd för verktyg , maskiner och kanske cyklar och sånt som ett garage fast oisolerat
 
Du har rätt ojämn mark under däcket, tänk till med dränering så att du inte får vatten stående under golvet i snickarboden.

Det borde gå att som crazytok beskriver bara ställa det nya golvet på egna fötter och använda de befintliga stolparna till att låsa i sidled om det behövs men det ska knappt behövas om du bygger golvet ordentligt
 
  • Gilla
Pettan1979
  • Laddar…
Tack tänkte börja med att bara lägga golv på den avlånga delen som du skriver vad kan det bli 2,5 -3 m brett och 8-9 m långt oisolerat

Tänkte väl ha lite sågar , verktyg , lite sånt man har i garage som jag helt avsaknar
 
P Pettan1979 skrev:
ja jag har enorm yta under detta pooldäck som är utbyggt över ett stup så det är 8-9 m upp till däcket , så väldigt mycket yta som inte går att använda om jag inte fyller upp det jämt och då tänkte jag enklare att bygga ett förråd för verktyg , maskiner och kanske cyklar och sånt som ett garage fast oisolerat
Bara grusa av? Dvs fyll upp med grus till lämplig höjd, och lämna det så.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Bara grusa av? Dvs fyll upp med grus till lämplig höjd, och lämna det så.

Tack det kommer gå åt enorma mängder dock måste någon komma med maskin och göra därför trodde jag det var lättare att lägga en trall liknande konstruktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.