Hej på er! Jag har precis fyllt ut tomten i samband med att huset ska byggas ut. Tomten ligger i ett naturskönt område på landet. Min fråga till er är hur jag kan "dölja" vallen /slänten som blir längs med tomtgränsen. Vallen blir ca 3 meter hög och 3 meter bred. Jag vill gärna att den smälter in i omgivningen så att det inte blir ett allt för konstgjort intryck av tomten. Ovanför vallen blir det en gräsmatta. Jag har funderat på att låta naturen själv bygga upp växtligheten på vallen och när buskar etc. blir för höga så klipper jag ner dem? En annan tanke är att så gräsmatta på vallen också men jag tror inte att det ser så naturligt ut som en självföryngrad vall. Ser kanske en självföryngrad vall stökig ut när växter, gräs och buskar växer fritt? Har ni några tips angående mina funderingar. Naturligtvis är det tacksamt om vallen blir enkel att sköta men viktigast är att den smälter in i miljön här på landet.

Tacksam för svar och funderingar// Henrik
 
Du kan ju kika på hur vi har löst det. Vi har fodrat upp 'vallen' med sten. Med lite grönt mellan stenarna kommer det bli jättefint. Kolla efter inlägget från den 31 Oktober 2007 på vår hemsida www.husihelvete.se
 
Tack för svaret Robert och Maria, trevlig sida =)
Slänten blev fin med stenarna helt klart.
Om det är några andra som har funderingar får ni gärna skriva lite här? Är mycket nyfiken på om en "vildvuxen" slänt ser okey ut?
 
Sommaren innan vi fodrade med sten så växte det blommor och ogräs blandat i vallen och vi tyckte inte att det såg bra ut. Det såg ärligt talat ut som fan. ;)
 
Jag tror inte heller att det kommer att blir bra om du bara lämnar det åt naturen. Den behöver lite hjälp på traven, men om du vill att det skall smälta in i omgivningen så ge akt på naturen runt omkring. Vad ligger slänten i för väderstreck, är det torrt och soligt eller mörkt och fuktigt etc. Leta sedan efter liknande miljöer i din närhet och välj fina växter från denna miljö. Du kan ju "återskapa" allt ifrån en lummig dunge med ormbunkar, mossor och lövfällande buskar till en torr skogsbacke med enbuskar och ris. Tänk också på att i naturen hittar men sällan slänter med en jämn och exakt sluttning. Våga stöka till det lite med olika lutning, ett högre parti något stort stenblock. Sten bär heller inte bara ligga på ytan utan grävas ner till kanske en tredjedel för att se ut som att de inte är ditlagda utan alltid funnits där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.