Jag har tittat på ett 1,5plans prefab hus av okänt märke som byggdes ca år 2000.
Tanken är att montera ner det och montera upp på min nya tomt.

Då måste det följa dagens energikrav eller kan jag komma runt det?
Men hur tar jag reda på eller lyckas få till det? Vad jag vet hitills innan jag har tittat på det är att det är 3glas fönster inget mer.
 
Kontakta någon som håller på med energibalansberäkningar. Sen måste du väl ta reda på vad huset "drar" idag.

Ser fram emot tråden med massor av bilder när du militäriskt "ta isär" och sedan "sätt ihop" igen. :D
 
bumpaberra skrev:
Kontakta någon som håller på med energibalansberäkningar. Sen måste du väl ta reda på vad huset "drar" idag.

Ser fram emot tråden med massor av bilder när du militäriskt "ta isär" och sedan "sätt ihop" igen. :D
Vad det "drar" idag kan jag inte få fram av div anledningar.

Får chansa lite då. På nått sätt borde det gå att lösa.
Gissa om jag ska köpa värsta tigersågen som går att få tag på :wow:
 
sök bygglovet som fritidshus, då är det "snällare" regler.
Sen om ni bor där året runt är ju en annan sak.
Många som gör så.
 
imported_jo skrev:
sök bygglovet som fritidshus, då är det "snällare" regler.
Sen om ni bor där året runt är ju en annan sak.
Många som gör så.
Men om jag låt säga efter 1år vill göra det till ett permanentboende hur funkar det då? Då måste mitt "fritidshus" klara det hårdare byggkraven eller?
 
vem har sagt man MÅSTE göra anmälan om att det är permanentboende?
Låt det bara vara o bo där så mycket ni vill.
Det blir inte krångligare än man gör det till
 
Det har införts en ny regel, den sk. "kirunaregeln" som medger att man vid flyttning av en befintlig byggnad inte behöver uppfylla dagens krav.
Regeln kom till när man fick klar för sig att hela Kiruna skulle behöva flyttas för att inte riskera att rasa ner i gruvan. Det skulle dock vara en omöjlig uppgift om samtliga hus skulle uppdateras till 2010 års regelverk.

Dock har jag för mig att denna regel är förknippad med vissa villkor som tex att det är ett myndighetsbeslut som orsakat flytten. De exakta villkoren är jag dock lite osäker på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.