M
Sitter och funderar på hur vi ska lösa planlösningen så att vi får in följande i röda utrymmet på bilden:

  • Tvättstuga: Ska även rymma Värmepump, tank, FTX, någon förvaring (dammsugare, mm) samt lite arbetsyta att vika tvätt på.
  • Toalett: Ska även rymma en liten dusch, tex murad eller duschkabin.

Det är högt prioriterat att toaletten är nåbar någon stans från hallen. Hallen skulle kunna minskas något i bredd, men den får inte bli för liten. Eventuellt ska FTX-systemet hamna uppe på kallvinden beroende på kostnad och ljudnivå mm.

Hur kan jag lösa layouten så att det inte blir för trångt och smalt. Vill helst undvika gångar och konstiga hörn.


Floor_Layout_Ground_Floor_new4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
M
Tack! Jag hade sett det inlägget tidigare, men det kändes lite krystat att få in det.. Här kommer ett försök. Jag har flyttat in väggen 60cm i arbetsrummet, men gillar egentligen inte det, men annars blir det lite för smalt =(

Dörr och Fönster kan flyttas - de är inte låsta mer än att fönster ska helst vara symmetriskt med det i köket. Eventuellt två mindre fönster eller något åt det hållet.
Floor_Layout_Ground_Floor_new3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Har du inte låst dig vid en aningens väl bred hall, typ 3,5 meter?

Vilken väg går trappan?
 
M
Jo, hallen är nog kanske aningens bred, men tänkte att det kommer kanske sidobord eller något i den stilen... Hallen skulle kunna vara lite smalare. Trappen börjar till vänster på bottenvåningen, men den kan faktiskt ändras på till andra hållet.
 
Är det påbörjat?
Funderade nämligen på hur ni gör med takbjälkarna (golvbjälkarna på ovanvåningen), där ser ju inte ut att vara något organiserat bärande mitt i huset, vilket skulle ge en spännvidd på upp till 9.5m. Men det är kanske redan tänkt på och löst?!
 
M
Nej, bygget är inte påbörjat :)

Tack för varningen om bärighet för takstolarna. Det kommer bärande vägggar i mitten, även om den inte är 100% centrerad, tex väggen med trappan. Borde det inte gå att lösa taket med tex HEA-balkar? Men nr 1 är att fixa layouten, sen lösa det tekniska.

Ett nytt förslag på toa, dusch och tvättstuga: Hallen 60cm smalare, lite mer utrymme i tvättstugan, samt att jag ritat in en arbetsyta bredvid tvättmaskin och torktumlare till vänster om toaletten. VP, VVB, osv hamnar mot arbetsrummet då jag tänker att de låter mindre än en tvättmaskin. Trappen är vänd.

layout1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Micke64 skrev:
Men nr 1 är att fixa layouten, sen lösa det tekniska.
Jag hade nog hellre sett att taket inte rasade in än att layouten var optimal ;)

Det går säkert att lösa, men det känns som den enklaste lösningen vore att ha en bärande vägg ungefär mitt i från höger till vänster. Då blir det hanterbara spännvidder, även om 5m är en del. Är ingen byggnadsingenjör, men att ha med en sån eller kunnig arkitekt från start är nog inte helt dumt.
Men det blir nog bra till slut hursom! Skissa på bara!
 
M
Nissepisse skrev:
Jag hade nog hellre sett att taket inte rasade in än att layouten var optimal ;)

Det går säkert att lösa, men det känns som den enklaste lösningen vore att ha en bärande vägg ungefär mitt i från höger till vänster. Då blir det hanterbara spännvidder, även om 5m är en del. Är ingen byggnadsingenjör, men att ha med en sån eller kunnig arkitekt från start är nog inte helt dumt.
Men det blir nog bra till slut hursom! Skissa på bara!
Ja, såklart du har rätt.Tror att 4.8m som är längsta avståndet just nu inte borde vara några problem för en takstol.

Tänk en HEA-balk längs blå linjen. Det finns även några andra lösningar som jag tänkt, men rent praktiskt bör det inte vara några problem.

layout1-hea.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Nu är jag nog ganska nöjd med tvättstugan och toaletten. Tror ni att det funkar med utrymmet? Eventuellt kanske toan bör flytta till motstående vägg för att inte hamna direkt mot yttervägg och ge möjlighet till fönster?

Hur mycket utrymme behövs där golvvärmerören kommer upp (det blir kanske 10 slingor eller så)? Kan man ha rören under en arbetsbänk, förslagsvis direkt innanför dörren i utrymmet till vänster (mot arbetsrummet).

layout2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Toan på motstående vägg ser lite trångt ut. Vrid den ett kvarts varv åt vänster så den är på väggen mot tvättstugan. Då kan du också dra vatten och avlopp där och slippa ha det i ytterväggen
 
M
MMR skrev:
Toan på motstående vägg ser lite trångt ut. Vrid den ett kvarts varv åt vänster så den är på väggen mot tvättstugan. Då kan du också dra vatten och avlopp där och slippa ha det i ytterväggen
Tack för tipset! Hur är det med minimum avstånd framför toan? Om jag följer Micke_L's inlägg tidigare måste det vara 110cm framför centrum på toan? Om jag placerar toan mitt-emot handfatet kanske det funkar.

ps.
Tänkte inte ha en vägghängd toa, då jag tycker de ser för "offentliga" ut ;)
 
Måste du ha ingång till kontoret via vardagsrummet. Kontoret känns väldigt stort, om man instället går via tvättstugan så går det ju att göra den större. Mer funktion även om att det inte blir lika öppet in till kontoret.
Hellre det än liten toa, badrum och mindre hall?
 
M
Tack för inputen!

Det är inte bara ett kontor, utan även bibliotek så den vill vi ha tillgång från hallen/vardagsrummet. Jag tror vi har hittat en relativt bra lösning. Dock tror jag att vi kanske ändrar igen när fönsterplaceringen/storleken justerats.

framsida_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


takvy_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D_vy_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Jag har ett par förslag till badrummet men orkar inte rita och ha mig så du får försöka visualisera det jag beskriver. :D

Jag utgår ifrån planlösningen i inlägg #10 och förutsätter att duschväggarna är sådana att man öppnar upp hörnet.....
Låt duschen stå kvar. Ställ toastolen mot väggen till tvättstugan närmast arbetsrummet, så man sitter och skiter med blicken åt köket till. Flytta tvättstället bredvid toastolen, alltså på väggen mot tvättstugan men närmast fönstret. Om du nu flyttar dörren något åt höger, så att det är 30-40 centimeter mellan karm och väggen mot hallgarderoben, så har du plats att ställa ett grunt förvaringsskåp bredvid duschen, för handdukar och en massa annat krafs. ;)

Om det skulle bli så att man då kör rumpan i duschväggen när man ska böja sig över handfatet för att spotta ut tandkrämslöddret så kanske man kan låta toastolen stå kvar där den gör men vinkla den 45 grader så den pekar ut mot mitten av rummet. Ställ tvättstället i nedre vänstra hörnet mot tvättstugan och gör samma sak med dörr och förvaringsskåp.

Whatcha think? :)

edit: hänvisade till fel inlägg (11), nu är det rätt....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.