Hej!

Jag har anlagt gräsmatta och en parkeringsplats på en nyetablerad tomt. Jag har förberett så att en elslang dragits under gräsmattan och kommer upp vid kortsidan på parkeringen.

Jag ska bygga ett litet staket runt parkeringsplatsen, och tänkt att på mitten av kortsidan dra upp en betydligt högre staketstolpe, kanske 2-2,5 meter eller så.
Högt upp på den tänkte jag montera belysning för parkeringen, och någonstans i lämplig höjd, kanske en meter över marken, ett dubbeluttag (för motorvärmare etc).

Nu till frågan:
-naturligtvis går det ju alldeles utmärkt att bara dra elkabeln längs med stolpen, in i eluttaget, och vidare upp till lampan. MEN, det vore ju jäkligt fräsigt om kablen gick in i stolpen underifrån, och löpte på insidan dold, tills den kom ut.

Finns det något som helst sätt att ordna nåt sådant på egen hand utan proffsutrustning? Finns det rentutav förberedda sparrar/stolpar med genomförning? Finns det andra lösningar jag inte tänkt på?
 
Jag hade samma funderingar nyligen. Det jag gjorde var att göra en stolpe av två reglar där jag fräste ur för ett 20rör i ena. Hyvlade ytorna och limmade ihop dem. Kanske inte den lättaste lösningen men skarven syns inte och lampan lyser som tänkt :)
 
Aha, kul variant. Det kan ju absolut vara något.
 
Tycker mig ha sett färdiga stolpar som är gjorda av fyra sammanfogade plankor, med utrymme i mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.