Jaha, första besöket i stugan efter orkanen. Lyckligtvis fungerade elen, inga skador på hus eller träd på tomten eller runtikring. :D

Tyvärr var det en frysbula + spricka i ett vattenrör från köket (där jag har inkommande vatten + vvb) till WC/dusch. >:(

Problemet är att vattenrören är dragna upp på kallvinden från köket till WC/dusch och trots bra isolering och tömning av systemet så blev det en frostsprängning.

Eftersom jag har underhållsvärme (=frostfritt) i huset året om så funderar jag om jag kan dra rören från köket inomhus istället kanske i taket upp mot ena y-väggen och sedan täcka med en fetare taklist?

Tacksam för kommentarer och råd om mtrl-val, ROT-prylar etc.
 
Norrlandsvariant: Om obebodd längre tider vintertid så kan ett alternativ vara att arrangera rör så att allt går enkelt att tömma och häll glykol i toastol och vattenlås. Inte så bra för grejerna men en undviken sönderfrysning och du är hemma pengamässigt.

Småland ? och underhållsvärme gör som du tänkte. Tänk på kondensrisken. "Sånadär" rörskålar i skumgummi bygger inte så mycket.
 
Yondalar skrev:
Småland ?
Bergslagen, men samma klimatzon som Sundsvall!
 
ser nu att du hade tömt - men tydligen ändå inte. Någon missad luftning kanske eller en inte riktigt tät avstventil.

Har själv varit med om fin hockeyrink hela stugan! Systemet tömt men en läckande markavstängningsventil och samtidig ngt fel på drän från do gjorde att när glykolen var utspädd frös golvbrunnen och det blev 5 cm is i hela huset.
(Totkostnad=självrisken/ 1500 kr och då blev det också nya golv)
 
Glykol? Propylen- eller etylenglykol? Jag hade för mig att i alla fall etylenglykol är mycket giftigt och inte får hällas ut i avloppet. Hur det är med propylenglykol vet jag inte riktigt.
 
Yondalar skrev:
ser nu att du hade tömt - men tydligen ändå inte. Någon missad luftning kanske eller en inte riktigt tät avstventil.
Pumpen är avstängd när vi inte är där. Jag försöker tömma systemet så mkt som möjligt, men tyvärr är det inget fall på rören på vinden, så det fanns vatten kvar i rören, kanske fixerat av "luftkuddar" på båda sidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.