Jag håller på att dra in vatten i fritidshuset som för övrigt kan bli ett åretruntboende på sikt. På inkommande vatten har jag 32 mm.

Jag kommer att ha ett rör från beredare på ca 2m som däretfer kommer sätta ett t-rör på och grena ut ut det i två slingor. Ena slingan omfattar tvättställ och dusch och dit har jag dragit 12 mm kromrör och den andra slingan kommer att gå till kök.

Min fråga är
1. vilken dimension ska jag ha till köket
2. vilken dimension ska jag ha de första 2 m efter beredaren.
3. ska man köra pexrör eller koppar (rören kommer inte att synas speciellt mycket)

I köket kommer jag att ha en diskho samt en avgrening till kylskåp och en till diskmaskin.

Tacksam för snabbt svar.
 
1. 15mm
2. 22mm
3. valfritt
 
Tänkte återkomma med feedback på mina val.

1. Här blev det 12 mm kromrör första biten och sedan övergick jag till 15mm PEX för den osynliga delen. Skälet till 15mm på PEX var för att kompensera att PEX rören har en mindre innerdiameter än koparrören.

2. Här valde jag 15mm som stam de två första metrarna och därefter grenade jag med ett 12 mm rör till kök och ett 12 mm för badrum (tvättställ och sedan vidare till dusch).

3. Det blev som sagt en blandning där de synliga rören blev av typen kromrör och de osynliga blev av typen PEX.

Är nöjd med installationen och flödet verkar i kranarna verkar också vara bra.

Tack för alla tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.